Grecsó Krisztián kilencedik kötetét, kezdeti
lírai szárnypróbálgatásai után ötödik regényét jelentette meg: sajátos
stíluseszközeivel a falusi környezetet, az abból való kiszakadást, az urbánus
légkörbe tévedő egyént és annak identitáskeresését írja le újra és újra. Míg a Mellettünk
elférsz című regényében a családi szférát, a Megyek utánad című
alkotásában pedig a párkapcsolati síkot helyezi középpontba, addig a Jelmezbál
mindezek kohézióját tartalmazza. Az identitások szempontjából megközelítve
fontos kitérni az (ál)identitásokra, valamint arra, hogy a Jelmezbál
mint cím már önmagában is hordozza-e azt a kettősséget, amit a szereplők
összetett személyisége felvonultat.
A posztmodernben felerősödtek a műfaji
besorolással kapcsolatos kérdések, jelen esetben a kategorizálás azonban
egészen biztosan megkerülhetetlen probléma. A Jelmezbál kompozícióján
kiérezhető az az írói szándék, miszerint Grecsó Krisztián novelláskötet
megírására készült. A novelláskötetre emlékeztető szerkezet, illetve a
novellaregény misztikussá teszi a mozaikos történet fonalait, darabonként áll
össze egységes egésszé, idősíkokat, térbeli váltásokat felhasználva. „Az egység
az irodalomértés egyik központi kategóriájaként és a kritika egyik legfontosabb
követelményeként csak a közelmúltban kérdőjeleződött meg” (HAJDU 2003; 9).
Felmerülhet tehát a kérdés, hogy az egyébként önállóan értelmezhető és
élvezhető fejezetek novellaként való funkcionálása ellenére Grecsó miért
ragaszkodik az alcímben a regény (Egy családregény mozaikja)
kifejezéshez? A tartalom ismerete nélkül is feltételezhető, hogy már itt
felveszi a mű azt az álarcot, amelyet később a karakterek viselnek. A szereplők
tehát a fedőlaptól kezdődően maszkot húznak magukra. A maszk viselésével a
regény szereplői megváltoztatják identitásuknak – amely „a tudat ügye, vagyis
egy önmagunkról kialakult tudattalan kép tudatosulása” (ASSMANN 2004; 123) –
bizonyos komponenseit. Mivel azonban a Jelmezbál szereplői a társadalom
részeként működnek, differenciálnunk kell az egyéni és a személyes identitás
között. Jan Assmann szerint az egyéni identitás az egyén tudatában kiépült és
fenntartott kép, mely megkülönbözteti őt a kollektív többi tagjától, a
sajátszerűségét, pótolhatatlanságát deklarálja. „A személyes identitás viszont
az egyén társadalmi elismertségére és a besorolhatóságára vonatkozik” (ASSMANN
2004; 129–130).
A Jelmezbál szerkezeti sajátosságaként
tekinthetünk arra, miszerint a novellaként is olvasható szövegrészek szerves
alkotóelemei a regénynek, ám a rövidtörténetszerű textusok a regény narratív
síkjában is lényeges funkcióval bírnak. A cselekmények sorozata egy
gyilkossággal kezdődik, így leszünk szemtanúi, elszenvedői és egyben nyomozói
az ügynek. Grecsó bűnügyi tematikája ugyan a szépirodalmi lektűr felé mutat,
alkotása azonban nem követi a hagyományos hollywoodi fogásokat, hiszen a krimi
megfejtése hamar egyértelművé válik. A korábban a címben felvázolt
identitáskérdés visszatérő elemként a nyomozással is összeegyeztethető, a
szerteágazó szálak arra kényszerítik a befogadót, hogy – mellékelt kapcsolati
háló hiányában – önmaga kezdjen el jegyzetelni, így a krimi (ál)identitásának
elsődleges megnyilvánulása épp abban rejlik, hogy nem közvetlenül az alkotáson
belül megy végbe a nyomozás, hanem azon kívül, a befogadói olvasás folyamán áll
össze apró részletekből a történet. Az a történet, amelyről kifejezetten nehéz
beszélni, alig találni rajta fogást, mert a Jelmezbál egyben
családregény, falusi regény, sőt, életelbeszélés.
A novellaregény tizenhét fejezetcíme között
egyaránt találhatunk általánosan leíró, önazonosítást kifejező (Ötvenhét
ember; Barbárok; A látogató; A pék lánya;
Fél kiló disznózsír), valamint a lokalitásból való kiszakadást kivetítő, az
egyén társ- és önkeresését jelző, vagy akár bibliai transzformatív címeket is (Ahol
a lélek; A damaszkuszi út; Kelj fel, és járj). A damaszkuszi út
egy vonatúton vázolja fel a kettős identitásváltást, mely Saulus történetét
felhasználva mutatja be az eltévedt, de visszatérő Dániel Iván történetét,
amelyben intertextusként megjelenik Esterházy „csúcsforgalom van a damaszkuszi
úton” megjegyzése is. Az önazonosítások és az identitásváltások fedele alatt
bújik meg Szoloványiék, Károlyiék, Bernáték, Daridáék, Szélék, idősek és
fiatalok, generációk elbeszélése. Közös pont bennük a fiktív falu, Sáraság
létezése és élete. A lokalitás és az ahhoz való kötődés már a mű legelején
megjelenik, sajátos definíciót kap: „A vidék, az vidék, egy nagy massza az
egész, parasztokkal, csönddel és szorongással” (GRECSÓ 2016; 4). A mondatot
követő több mint háromszáz oldal úgy szól a befogadói közegről, hogy a
szereplők ezt az állítást járják körül, hol közvetlen részeseiként, hol
elszakadó egyénként. A Jelmezbál napjainkba nyúló történet, melynek
főszereplői nők, fő motívumai a családi tudat, az elhallgatás, az elnyomás, az
elvágyódás és a mindezekből eredő generációs konfliktusok feloldása az
identitáskeresések problémakörében. Az író több interjúban említette, hogy
hiába tűnik elsőre úgy, hogy ezek a történetek szomorúak, többnyire tragikusak,
mögöttük egy sikertörténet bújik meg, mert „a magyar ember sikere nem
hollywoodi siker, már a nem feladás is sikernek számít. A családi történetekben
előforduló, azokból generálódó sértettség, szorongás esetében az elengedés
mindig nehéz, de »a család az egyetlen tér, ahol a megbocsáthatatlan is
megbocsátható«” (KISZELY 2016). Ha ezekben a sikertörténetekben folyamatos a
keresés, elköltözés, visszatérés, a változást sürgető motívumok, akkor a
lokalitásból eredő állandóság ellentmond az identitás alapvetően hagyományos
felfogásmódjának. Itt jön képbe a mozaikos összetettségből eredő időváltó
technika, melynek következtében az emlékezetműködés erősíti a faluhoz való
ragaszkodást. Az emlékezet ugyanis statikus (egészen addig, amíg új információ
nem kerül nyilvánosságra).
„Közelről más az arca, ismerős is, nem is, de
hát egy kor felett minden arc egyforma, mindenki emlékeztet valakire, és senki
sem az, akinek látszik. De ahogy a bajszos férfi a pálinkát kéri, az egészen
ismerős. Szoloványinak olyan érzése van, mintha hallotta volna már valahol.
Persze ilyen is van. Minden mindig volt már egyszer. És még lesz is. Hatvan
fölött nem éri meglepetés az embert, hacsak az nem, hogy minden ugyanolyan”
(GRECSÓ 2016; 5). A korábban felvázolt egyéni identitáshoz hasonlóan az
emlékezőképesség művészete is az egyénhez tartozik, ám az emlékezet kultúrája
már a személyes identitással állítható párba, mert mindkettő a társadalmi
szférától függ és a szocializálódás során alakul, tapad az emberhez, ezáltál
válik a kollektív produktumává (ASSMANN 2004; 30). Szabó Szilvia (Ön)értés-történetek
című tanulmánykötetében kitér az identitást determináló objektumokra,
kapcsolatba hozza őket az assmanni emlékezettipológiával. Szerinte a kulturális
emlékezet szférájába minden olyan köznapi tárgyat besorolhatunk, melyek
létükkel vagy éppen nemlétükkel egy személyes múltat idéznek fel, ezáltal a
hovatartozás problematikus volta is felszínre kerül (SZABÓ 2010; 27). A Jelmezbál
esetében kevésbé a tárgyak, sokkal inkább a cselekmények léte vagy nemléte az,
amely triggerként szolgál az emlékezet és az (ál)identitások felidézésében,
hiszen „mindenki emlékeztet valakire, és senki sem az, akinek látszik” (GRECSÓ
2016; 5). A múlttal való összekapcsolás többször visszatér a karakterek
életelbeszélésében, az azzal való viaskodás az emlékezet és a múlt tagadását
hivatott jelezni, ezáltal a jelenben (jövőben?) a fiatalabb kori énjüket
negálják felvett álarcuknak köszönhetően a szereplők: „És mint még soha, vagy
mint gyerekkorában utoljára, sír” (GRECSÓ 2016; 12). Az assmanni
emlékezetkultúra megköveteli, hogy a jelenben létező identitás „viszonyba”
lépjen a múlttal. Ennek alapvetően két feltételt szab. Az egyik, hogy a múlt
nem tűnhet el nyom nélkül, bizonyítékként létezniük kell, amely alapján
következtethetünk a meglétükre. A másik feltétel, hogy ezen bizonyítékok
jelentős különbségeket tartalmazzanak a mához képest (ASSMANN 2004; 32). A
mához való különbség esetünkben az idő változása, „felnőttek már, egy legény
nem szólíthat le csak úgy egy leányt” (GRECSÓ 2016; 15).
A farsangi hagyományok a vízkereszttől egészen
a nagyböjt kezdetéig tartó időszak megnevezése a keresztény kultúrában, elsősorban
a népünnepélyek, mulatságok, jelmezbálok ideje. A Jelmezbál (Egy
családregény mozaikja) utolsó részében a tényleges bál időbeli
megjelenésével megkezdődik az (ál)identitások leleplezése, hiszen az alkotásban
a szereplők is arra eszmélnek, hogy „a jövő héten jelmezbált tartanak, igen,
furcsa, hogy ilyen későn, tudja ő nagyon jól, hogy már böjt van, de muszáj
valahogyan eltölteni a téli estéket” (GRECSÓ 2016; 282). Az ünnep késésével
álságosan töri meg a fennálló statikus helyzetet, de az ünnep és a köznap
rendje nem különülnek el egymástól, mert a jelmezbál lesz az a mozzanat az
időfolyamban, mely struktúrát és ritmust kölcsönöz neki, ezzel teremti meg az
idő általános rendjét, amelyben a mindennapok a helyükre kerülhetnek (ASSMANN
2004; 58). A szabályok felrúgásával önmaga maszkjába bújtatja az ünnepet, mert
pontosan ez az álarc mögé rejtőzés biztosítja a felhőtlen szórakoz(tat)ást. A
jelmezes környezetben metabeszéd felhasználásával invitálja játékra a befogadót
Grecsó, „majd elmondja a történet csattanóját a jelmezbálon, »már ha eljön«.
Ígéri, igazán fortélyos, fordulatos a történet vége, mondja, és köszönés nélkül
visszamegy a kastélyba” (GRECSÓ 2016; 286). Az identitással kapcsolatos
irodalmi kérdésfelvetések és a szerepcserés, jelmezes megnyilvánulások együttes
megléte nem újdonság a szépirodalomban. Grecsó Krisztián novellaregényében nem
az extravagáns, női-férfi csere irodalmi toposza jelenik meg, hanem egy
kifinomultabb, ugyanakkor rejtelmesebb álcázásmechanizmus tárul fel az olvasók
előtt. Metaszinten valósul meg a médiumok közti átjárás, amikor Bernátné
igazgatónő szájából elhangzik az „ördög bújt a gyerekekbe, mióta felvették a
jelmezeket, nem lehet bírni velük” (GERCSÓ 2016; 308) mondat. Érvényes ez az
identitásokat meghazudtoló álság az összes szereplőre, legyen szó a középpontba
helyezett női karakterekről, vagy az ebben a regényben kissé háttérbe kerülő
férfiakról. A végén pedig nem marad más, mint a további rejtőzködés, az
(ál)identitások mögötti hazugságokban való létezés: „és mosolyog, neki eszébe
sem jutott, hogy a történet vége nem a bál vége, egyáltalán semmit sem gondolt
erről az egészről” (GRECSÓ 2016; 310).
KIADÁS
GRECSÓ Krisztián (2016): Jelmezbál. Magvető, Budapest
IRODALOM
ASSMANN, Jan (2004): A kulturális
emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban.
Ford. HIDAS Zoltán. Atlantisz, Budapest
HAJDU Péter (2003): A regény egységességéről.
In JÓZAN Ildikó–KULCSÁR Szabó Ernő–SZEGEDY-Maszák Mihály (szerk.): Az
elbeszélés módozatai. Narratíva és identitás. Osiris, Budapest
KISZELY Zsófia (2016): „A nem feladás a siker”
= KULTer.
http://kulter.hu/2016/11/a-nem-feladas-a-siker/ (2016. november 22.)
SZABÓ Szilvia (2010): (Ön)értés-történetek.
Identitáslétesítés a jelenkori magyar prózában. Forum, Újvidék
Eredeti megjelenés: FEHÉR Miklós: Jelmezbáli (ál)identitások Grecsó Krisztián Jelmezbál című regényében (tanulmány). = Híd 2017/4., 97–101.
Létrehozva: 2017.04.01.