– Mikor és
hogyan kerültél közel az irodalomhoz?
– Nagyon sokáig
nem olvastam semmit, így maradtak ki például a klasszikusok is. Azt hiszem, egy
kötelezőt olvastam el, de nem emlékszem a címére. Nem vagyok rá büszke, és már
nagyon bánom, el kellett volna őket olvasni, nemhiába kötelező olvasmányok. Én
ezt soha nem csináltam, egyszerűen kikerültem, más érdekelt, a foci meg a zene,
így nem olvastam igazából semmit az általános iskolában, nem is írtam semmit.
Édesanyám magyartanárnő, sokszor volt otthon szó irodalomról, szóval azért
mégsem volt annyira könnyű elkerülni. Aztán a gimiben találkoztam először az
irodalommal, valamilyen kortárs verseskötet volt. Azt értettem, vagy nagyjából
értettem, nem hagyott teljesen hidegen. Nem emlékszem, hogy melyik is volt
pontosan. Amik akkor futottak, amik akkor nagyon menők és frissek voltak.
Bejött a slamhullám is, akkor már bőven hallgattam hiphopot, nem tudom. Závada,
de ő is azért került a látóterembe, mert a nővérem már Pesten lakott, és
hazahozott nekem egy Závada-kötetet, azt elolvastam, és akkor azt gondoltam,
hogy jó, akkor ez az irodalom.
– Említetted,
hogy anyukád magyartanár, arra következtetek ebből, hogy kiskorodban sokat
olvastak fel neked, ez mennyire meghatározó élmény a számodra?
– Inkább csak
próbálkoztak, hogy teljesen őszinte legyek. Le voltunk ültetve mindketten, de
engem jobban érdekelt, hogy kimenjek az udvarra játszani. Esti meséket is
olvastak fel, de erre úgy emlékszik a család, hogy én mindig elaludtam két
mondat után, a nővérem viszont nem tudott elaludni, amíg meg nem tudta, mi a
mese vége. Édesanyám akkoriban még egyetemre járt, készült a vizsgáira, közben
tanított, készült az óráira, mi pedig nyilván ott voltunk körülötte. Olyankor
sok érdekes dolgot mesélt a költőkről, főleg életrajzi történeteket, szóval
inkább ez volt a meghatározó. Egészen sok mindent tudtam már olyan költőkről,
akiknek a szövegeivel csak évekkel később találkoztam először.
– Mi volt
előbb, a vers vagy a slam?
– Tulajdonképpen
egyik sem. Akkor még nem igazán tudtam, hogy vannak határok vers és slam
között. Inkább csak Tokodival (Tokodi Krisztoferrel – a szerk. megjegyzése)
szórakoztattuk egymást, mindenféle rímelő sorokat karcoltunk az asztalra,
tipikus gimis dolgok. De talán azt mondanám, hogy a vers mindig is jobban
érdekelt, a slam inkább csak azért volt érdekes, mert új volt, ott másról és
máshogyan lehet írni, de mindig is versorientált voltam.
– Említetted,
hogy a zene is fontos az életedben, van egy zenekarotok, A varázsló kertje. Először a verseidet
zenésítettétek meg. Előfordul már olyan is, hogy dalszöveget írsz? Van
egyáltalán határ vers és dalszöveg közt?
– Nem tudok
dalszöveget írni. Az a helyzet, hogy ennek is biztosan vannak formai
követelményei. Egy dalszöveg alapvetően máshogyan működik, mint egy vers, azt
nem olvassa az ember, hanem hallgatja, vannak refrénjei, vannak olyan sorok,
amik megmaradnak az emberben, bevésődnek. Nagyjából egy időben azzal, hogy
megkaptam az első gitáromat, elkezdtem magyar alternatív zenekarokat hallgatni.
Akkoriban voltak próbálkozásaim, de semmi komoly. Aztán elkezdtünk Tokodival
együtt zenélni, de soha nem dolgoztunk például feldolgozásokkal, ennek nagyon
is érzem a hiányát, hiszen nem lettem egy technikás zenész. Aztán a többiek
jobban elmentek ebbe az irányba, én pedig még sokáig ugyanazt a négy akkordot
forgattam. Jobban érdekelt mindig a létrehozás, hogy valami sajátot csináljunk,
mint az, hogy mások dalait játsszuk, de ha az ember általános iskolában sok 30Y-t
hallgat, akkor a szövegei beckzolisak lesznek. Egyszerűbbnek tűnt a zenére
verset írni, mint dalszöveget.
– Sokan
mondják, hogy a dalszöveg egyben vers is, ez érvényes fordítva is, nem? Erről mit gondolsz?
– A kedvenc
dalszövegíróimat legalább olyan helyre pozicionálom, mint a kedvenc költőimet.
Szerintem egy dalszöveg is működhet versként, de tényleg nem tudok sokat a
dalszövegekről, mert feladtam, mielőtt még komolyabban is elmélyedhettem volna
bennük. Nem is próbáltam a dalszöveget versként kezelni, a verset pedig
dalszövegként, mert nehéz igazából. Nem láttam erre könnyű utat.
– Visszatérve
a slamre, azt mondtad egy interjúban, hogy neked az tetszik benne, hogy
underground. Ha jól tudom, már felhagytál a slammeléssel, annak, hogy a slam
kilépett az underground keretei közül, van köze ahhoz, hogy már nem igazán
műveled?
– Lehet, hogy már
nem underground, több helyről is hallottam, hogy elveszítette ezt a jellegét,
de ezzel semmi baj nincs. Nyert egy csomó mást vele, és ami a legfontosabb,
most már sok emberhez eljut. Az igazi értékéből nem veszített szerintem, csak
már nekem nem annyira érdekes. Azt vettem észre, hogy vannak bevett sémák a
slamben, gondolok itt a hangsúlyokra, a poénokra, mintha lenne egy előre
meghatározott felépítése a szövegeknek. Közben országos bajnokságok vannak,
slamtáborok, rajongói oldalak, még könyvek is jelentek meg a témában. Kinőtte az
undergroundot, de ezzel tényleg semmi bajom sincs.
– Nekem a
slam, vagy csak egyszerűen az, hogy fent vagyok a színpadon, egy tök nagy
flow-t ad, te enélkül is kiteljesedsz a zenében, vagy még visszatérhet a slam,
esetleg egy másik előadói műfaj?
– A varázsló
kertjés projekt nálam átvette a slam poetry szerepét. Sokkal jobban élvezem úgy
a fellépéseket, hogy vannak még mellettem legalább ketten a színpadon, sokkal
könnyebb úgy kiállni, ráadásul osztozunk a felelősségen is. Nem volt igazán
nagy sikerélményem a slammel kapcsolatban, nincs is hozzá elég bátorságom.
– Nem lehet,
hogy azért érezted ezt, mert amikor még ebben igazán benne voltál, nem volt
lehetőség sikeresnek lenni a slamben?
– Nem gondolom,
hogy így lenne. Ez közhely, de tényleg mindegy, hogy hány ember hallgatja a
szövegeidet. Lehet, úgy tűnik, hogy amikor én csináltam, akkor még nem volt a
slamnek közönsége Vajdaságban, de nagyon hamar megtalálták egymást a slamet
kedvelő emberek. Nincs sok évem a slam poetry-ben, megőrzött slam-szövegem
annál kevesebb. Ráadásul mindig is nagyon félős voltam, és mindent az utolsó
pillanatra hagyok, tényleg nem nekem való a slam. Emlékszem, 2013-ban,
harmadikos gimnazistaként voltam a slam közepén, és volt az Irodalmi Jelennek
egy Slam School Poetry elnevezésű rendezvénye, ahova jelentkeztem. Megírtam
életem első slam szövegét, a Szabadkát, fölvettük otthon kamerával,
elküldtük. Visszahívtak Pestre a döntőre, és a vonaton írtam meg a döntős
szöveget. Most el tudod képzelni? Egy
gimis srác, életében nem állt még színpadon slam poetry-vel, és megy föl
Budapestre az Akváriumba, egyébként oda, ahol Kemény Zsófi meg a hozzá
hasonlóak slammelnek. A szerencsém az volt, hogy rohadt hosszú az út
Szabadkától Budapestig, volt négy órám, összekapartam másfél oldalt. De emlékszem,
még akkor is írtam a buszon, amikor nővérem kolijából a Deákra mentünk.
– A verseknél
nem érzel ilyen nyomást? Csak akkor küldesz szöveget, ha már van kész versed,
vagy inkább a határidő motivál ott is?
– Ugyanígy néz ki
ez is. Ha van egy határidő, akkor előző nap kezdem el, ha éjfél a határidő,
akkor aznap, de azért már készülök. Nekem ebből a szempontból szerencsém van a
határidőkkel. Maga a versírás 10–15 perc, de csak azért, mert előtte egy
hónapig agyalok rajta, vagy legalább két hétig. Addig nem ülök le verset írni,
amíg nincs kész a fejemben. Egyszer mondta Tamás (Celler Kiss Tamás – a szerk.
megjegyzése), hogy néha úgy ír verset, hogy csak elkezdi és nem tudja, merre
halad majd a szöveg. Nyilván én is megpróbáltam, de ez a módszer nekem sose ment.
Mert sikerélmény, ha megírok egy verset, és ha kicsit is jónak érzem, esetleg
megmutatom egy-két embernek, és azt mondják, hogy így jó, vagy nem olyan rossz,
akkor már úgy érzem, nem ment el a fenébe a napom, hanem csináltam valamit. Ha
kérnek szöveget, megnézem, hogy mi a minimum, amit kérnek, ha három vers, akkor
három. Nálam az ihletből írás, bármit is jelentsen ez, nem működik túlzottan.
Pedig hallottam már elég sok embertől, hogy leültette az ihlet és írt, csak
írt. Nekem ilyen élményem soha nem volt, el se tudom képzelni, hogy ez milyen
lehet. Ha létezik ihlet, akkor lehet, hogy már én is találkoztam vele, de én
nem ülök neki rögtön leírni, mert ha nem tudom egyből leírni, akkor ott is
hagyom.
– Jegyzetelsz,
vagy a fejedben tudod tartani az ötleteket?
– A fejemben tudom tartani őket. Szoktam jegyzetelni, de sosem tudom előre, hogy lesz-e belőle vers. A jegyzetek általában egy-két szóból állnak. Találok egy szót, aminek nem tudom, hogy miért, de van valami versértéke. Tényleg csak egy-két szó, esetleg egy mondat. Ezek általában a vers utolsó mondatai. Ezek a mondatok nem fognak egy egész verset eredményezni, inkább csak beillenek egy meglévő problémába, vagy inkább kinyitják azt, mint egy lakatot. Az ember gondolkodik, forgatja napokig, hetekig a problémát, és eljut egy utolsó őszinte mondatig, és általában azokat szoktam felírni. Én így szoktam verset írni, hogy visszafelé írom meg, mindig a vége van meg, és onnantól vissza a kezdőpontig. Az ember gondolkodik rajta egy csomót, végül átlátja a dolgot, megvan, hogy honnan indult és hova jutott el, onnan már könnyű visszafejteni.
– A víz az
egész köteten végigfolyik. Mennyire tudatosan használsz motívumokat?
– Volt pár
versem, és valahogy mindig ugyanazokhoz a témákhoz tértem vissza, mindig
ugyanazok a motívumok jöttek elő. A többi csak egyszerű matek, az ember azt
mondja, hogy jó, akkor ennyi versből már kijön egy kötet. Azt hiszem, ez így
tudat alatt elkezd működni, és onnantól kezdve már nem is nagyon tudom
kontrollálni, egyszerűen ha megragad a víz, akkor keresem minden formáját.
– 2014 óta
publikálsz. Miért pont 2018-ban jött el az a pillanat, hogy elküldd a kéziratot
a kiadónak?
– Mert lassan
írok és nagyon keveset. Korábban össze se jött volna egy kötetre való, ez az
egyik oldala a történetnek. A másik oldala, hogy még mindig nem vagyok benne
biztos, hogy ennek a kötetnek van létjogosultsága, hogy ennek tényleg meg kell
jelennie. Csak azért, hogy legyen egy könyvem, hogy megszabaduljak ezektől a
versektől, azért tök fölösleges kiadni, ha tényleg van több értéke, ha tényleg
nem csak ennyire öncélú a dolog, akkor persze oké.
– Van olyan
vers, ami évekkel ezelőtt jelent meg a Hídban, és a kötetben is ugyanúgy van jelen. A
már publikált szövegeiden soha nem változtatsz? Szabad egyáltalán változtatni
rajtuk? Egy kicsit olyan, mintha a régi énedbe nyúlnál bele, nem?
– Függetlenül
attól, hogy akkor mit gondoltam és most mit gondolok, a vers ott van. Ha még
mindig megállja a helyét, ha úgy érzem, hogy még mond nekem és másoknak is
valamit, akkor úgy hagyom. De nekem nincsenek félkész szövegeim, pont azért,
mert ha nem sikerül egyből megírnom egy verset, akkor hagyom a fenébe. Tamás is
mondta, hogy nézzem át a régi szövegeimet, írjam át őket, tegyek még hozzájuk,
biztos vannak ott jó gondolatok. Megpróbáltam, vannak megmaradt dolgok, de nem
sikerültek. Okkal nem sikerült megírnom őket az adott pillanatban, most meg már
végképp nem tudnám őket befejezni.
– A
szerkesztésnél ez mennyire okozott nehézséget? Mi van akkor, ha megmutatod
valakinek, és azt mondja, hogy jó ez a vers, de egy-egy sor itt meg itt azért
még sántít?
– Másokban jobban
bízom, mint magamban. Emőke (Berényi Emőke – a szerk. megjegyzése), a kötet
szerkesztője akármit mond, rábólintok, sőt nagyon örülök, ha a megfelelő
irányba terel. A másik kulcsfontosságú ember pedig Tamás. Ő az első, akinek
elküldöm az új szövegeket. Ameddig nem ír vissza és nem bólint rá, addig nem is
küldöm el másnak. Hatalmas szerencsém van Tamással, akár a szakmai mentoromnak
is nevezhetném, ha nem lenne az egyik legkedvesebb barátom.
– Beszéljünk
egy kicsit magáról a kötetről: a cím és a címadó vers szépen leképezi a kötet
struktúráját. Alapvetően érzem a felnőtté válás kérdéskörét és folyamatát a
versekben. Az alapján, amit eddig mondtál, te is a versek által váltál
felnőtté. Mennyire volt ez a koncepció tudatos?
– Mindenképpen az
Agancspark című vers a kötet középpontja. Már csak azért is, mert ebben
a versben válik ketté a lírai én gyerekkora, itt tisztázódik, hogy van egy
igazi, megtörtént gyerekkor, és van egy alternatív. A vers végén nem lehet
eldönteni, hogy létezik-e a lírai én, ezt szerettem volna fönntartani.
– A Lékhorgászat című ciklusban megjelenik
mindenféle formájban a víz, ami valósággal átfolyik a köteten. Te szabadkai
vagy, ahol nincs a két nagy vajdasági folyó közül egyik sem, az érdekelne, hogy
mennyire vágyódsz a nagy vizek iránt?
– Nehéz erről úgy
beszélni, hogy az ne legyen tolnaiottós.
– Teljesen
jogos.
– Szabadkán nincs
víz, van Kelebián és Palicson. A közelben van, de pont ott, ahol én születtem,
ahol a legtöbb időt töltöttem, ott nincs. Ez nem is vágyakozás, inkább csak
érdeklődés a vizek iránt. Én nem nagyon láttam tengert egészen tavaly nyárig.
Egyszer voltam nyaralni gyerekkoromban, van egy fotóalbum, és ott láttam, hogy
voltam tengeren. Talán vannak emlékfoszlányok, de nem emlékszem, hogy milyen
volt először a sós vízbe menni, és akkor tavaly nyáron először volt egy igazi
tengerélményem. Elképzeli az ember, hogy sós lesz a víz, belemegy, és tök más.
A tengervíz szinte nem is víz. Szóval nem is vágyódás a tenger, a vizek iránt,
inkább csak kíváncsiság.
– Saját
magamból kiindulva, ha rossz a hangulatom itt, Budapesten, és átmegyek az egyik
hídon, arra gondolok, na jó, már csak ezért is megéri itt lenni. Változott-e
bármi a vízzel kapcsolatos érzéseiden, amióta itt vagy?
– Nekem is van
ilyen élményem. Szeretek egyébként nagyon Budapesten élni, otthon érzem itt
magam. Amikor a hidakra érek, és ott szétnézek, akkor van egy ilyen
aha-élményem, hogy akkor ez Budapest, itt vagyok Budapesten, mennyire szép ez a
város. Nem tudom, miért van az, hogy Budapest a hidakról a legszebb.
– A város és
természet kapcsolata nagyon érdekes a kötetben, igazából egyik sem túl
hangsúlyos, ettől izgalmas. Mennyire fontos neked a természet?
– Valahogy mindig
az volt, hogy a természetben éreztem a legjobban magam. Másrészről pedig sokat
inspirálódok a természetfilmekből. Ha mondanom kellene valakit, aki nagy
hatással van a költészetemre, az David Attenborough lenne és az ő
természetfilmjei. Ez nagyjából félig igaz, de nem kell annyira messzire menni,
és magába néznie az embernek ahhoz, hogy verset írjon, vagy hogy igazán őszinte
dolgokat írjon le, elég, ha csak kicsit jobban körbenéz. Tamás azt mondta, hogy
zöld verseim vannak. Úgyhogy tagadhatatlan, van bennem egy ilyen érzés, hogy itt
ez a bolygó, és minden erőnkkel azon vagyunk, hogy elpusztítsuk.
– A verseidben
nagyon szép, érzékletes képek vannak, ezek mikor kapcsolódnak be az írás
folyamatába?
– Tulajdonképpen
azzal kezdődnek. Vannak ezek a képek, lehet, hogy csak stratégiák a környezetem
megértésére. Látok egy szép képet, aminek úgy érzem, nem is hogy versértéke
van, hanem már önmagában is egy vers. Ahogy tanulmányozza az ember ezeket a
képeket, azt látja, hogy óhatatlanul is reflektálnak olyan dolgokra, amik amúgy
az életében megtörténnek, vagy épp történnek a megfigyelővel. Lehet, hogy pont
azáltal lesz belőle vers, hogy épp egy olyan időszakomat élem, amikor történik
valami változás, és egy ilyen kép megmagyarázza azt, ami még nincs
megmagyarázva az életemben.
– Ezek az
adott pillanat képei, vagy inkább flashbackeknek nevezhetnénk őket?
– Van valami a
múltban, ami valamiért becsípődött, és nem hagy nyugodni. Nem tudod
megmagyarázni, miért, nem is tudsz vele igazából mit kezdeni, aztán meglátsz
valamit, és hirtelen megérted, hogy ja, ez pont úgy működik, mint ami akkor
történt velem. Akarva-akaratlanul a természet megmagyarázza neked, mondom ezt
úgy, hogy nem akarok spirituális lenni. Messze áll tőlem a spiritualitás. A
természet egyszerűen megmagyarázza. Lehet, hogy csak így vagyunk kitalálva,
vagy csak elég idős a bolygó, a kultúra, az emberiség ahhoz, hogy olyan dolgok,
amik megtörténnek veled, nem először történnek az életben. Kicsit ezeket a
történéseket kölcsönkapod. Ezek olyan dolgok lehetnek, amik amúgy is
megtörténnek, és így össze tudod kapcsolni a saját kis életedet valami
nagyobbal.
– Ez érdekes,
a verseid olvasása közben is éreztem, hogy érzékelsz valamilyen felsőbb erőt,
ezek szerint nálad ez a természet.
– Igen, én a
Földben hiszek, és nem a Föld-szellemben, és valószínűleg ez is egy síkja a
spiritualitásnak, amit minden erőmmel próbálok tagadni, de nem lehet.
– A kötet
vizéről elevezve: egyszer publikáltál egy gyerekverset, szeretnél még ezzel
foglalkozni, vagy ez csak a felkérés hevében született?
– Mindenféleképp
szeretnék ezzel foglalkozni, nagyon szívesen írnék gyerekverseket, már csak
azért is, mert úgy érzem, ezzel tartozok magamnak, mert gyerekkoromban hidegen
hagytak a versek. Úgy érzem, ezt be kell pótolnom. Most már nyilván nem úgy
hatnak rám a gyerekversek, mint hatottak volna gyerekkoromban, más módja nincs,
meg kell írnom őket. Sokszor volt olyan érzésem versírás közben, hogy ettől a
naiv hangtól és a sok gyerekkoros témától gyerekversek lesznek. Ezzel akarok
valamit kezdeni. Ugyanezen a hangon tényleg gyerekverseket írni. Mert ez
tényleg érdekel, az irodalomban most talán az érdekel a legjobban, ami a
gyerekeknek szól.
– Van egy
dolog, ami különösen érdekel. Én az ún.
gyerekhangot négy-hat éves kor körülre saccolnám, ami valószínűleg egy olyan
kor, ami neked valamiért fontos.
– Pont így,
négy-hat éves kor között. Mert, ha jól tudom, három év előtt nem nagyon
maradnak meg emlékek, és pont ez az érdekes. Megszületsz, eltelik három év az
életedből, amire nem emlékszel, hogy mi történt akkor, ki voltál, kik vettek
körül, nem tudsz még semmit, és akkor négyévesen ugyanúgy történnek veled a
dolgok, mint előtte is, de azokra már vissza tudsz emlékezni. Szerintem ez egy
érdekes időszak. Lehet, hogy ekkor lehet igazán hatni egy gyerekre, ebben az
időszakban.
– A család tengere című versed arról
szól, hogy megkértétek a nagyapádat, hozzon tengervizet. Ez a vers az emlék és
az emlékgyártás határán mozog. Vannak ebből az időszakból meghatározó emlékeid,
nagy gyerekkori felfedezéseid?
– Ez a
tengervizes pont egy ilyen emlék. Állt a víz az üvegben, néztem, hogy miért
ilyen zavaros, nyilván megkóstoltam. De amik inkább megmaradtak, azok a családi
dolgok, amik otthon történtek. Egy félig felépített ház, ami nem a szüleim
hibája, mert nyilván mindent megtettek, senkinek sem a hibája. Nekem eddig
nagyon úgy tűnik, hogy mindent a gyerekkorba vezetek vissza, nekem az egy
nagyon áldott állapot volt, eddigi életemben akkor voltam a legboldogabb.
Szerencsém van igazából, jó fej családom van, a legjobb haverom ott lakik
tőlünk három házzal arrébb. Mindig idealizáltam a felnőtteket, hogy vannak a
felnőttek meg vannak a gyerekek, és szégyen nem szégyen, én nemrég jöttem rá,
hogy a felnőttek is voltak gyerekek. Apám mesélt valamit a gyerekkoráról, mikor
legutóbb otthon voltam, elképzeltem apámat gyerekként, és akkor leesett valami,
elérzékenyültem, hogy apám is volt gyerek, majdnem elsírtam magam. Nem tudom
megmagyarázni, hogy ez miért van. Minél inkább haladok én is a felnőtté válás
útján, annál inkább úgy érzem, hogy mindenki csak próbálja kiheverni, hogy
véget ért a gyerekkora.
– Most
kimondtad, hogy van a felnőtt és a gyerek, a kötetben pedig az én olvasatomban
összemosódnak a határok az ének között.
– Ezen a
gondolaton indultam el, és nagyon sok vers a kötetben erre is épül, hogy – ez nem
egy saját gondolat – mindenkiben ott a gyerek, mindenki volt gyerek. Magamból
indulok ki nyilván, nehéz volt elengedni a gyerekkort. Volt gyerekkorom, nagyon
jó volt. Volt egy iskoláskorom, nagyon jó volt. Aztán jön a gimi, az ember
tinédzser lesz, elkezdi feszegetni a határokat, olyan embereket gyűjt maga
köré, akikkel jól érzi magát, akik hasonlítanak rá. Ennek is vége lett, aztán
jött az egyetem, ami sok esetben olyan, hogy próbálod meghosszabbítani a
gyerekkorodat. Most már tényleg ott vagyok, hogy végzek az egyetemen, ezt el is
engedtem. A bulizgatás meg az egyetemi élet már nem hatnak meg annyira, viszont
a családalapítás is tök messze van még, és ezt az űrt kéne kitöltenem magamban,
erre lesz jó talán az irodalom, ez az egyetlen dolog, amiért nem bánom, hogy
megjelenik a kötetem.
Eredeti megjelenés: Mindenki csak próbálja kiheverni, hogy véget ért a gyerekkora (Cirok Szabó Istvánnal BERÉNYI Sarolta beszélget) = Híd, 2019/6., 132–140.
Létrehozva: 2019.11.14.