– Jeanette Colombel: Nemrégiben két könyvet
publikált, a Különbség és ismétlés, valamint a Spinoza
és a kifejezés problémája címűt. Hamarosan megjelenik egy újabb mű, Az
értelem logikája. Ki beszél ezekben a könyvekben?
– Gilles Deleuze: Amikor írunk, valaki másként
beszélünk. És először is egy bizonyos formát beszéltetünk. A klasszikus
világban például az egyének beszélnek; az egyén azonos kiterjedésű a léttel
(jól látható ez Isten esetében, aki egy egyéniesített szuverén létező). A
romantikus világban személyek beszélnek, s ez valami egészen mást jelent: a
személy azonos kiterjedésű a reprezentációval. Mindez a nyelv és az élet új
értékeit képezte. A spontaneitás ma kibújik az egyén és a személy alól, s nem
csupán az anonim erők miatt. Sokáig tartottuk magunkat ahhoz az alternatívához,
hogy vagy személyek/egyének vagyunk, vagy pedig visszasüllyedünk a különbségek
nélküli névtelenségbe. Ma azonban felfedezzük a preindividuális, személytelen
szingularitások világát. Ezek nem vezethetőek vissza sem az egyénekre, sem a
személyekre, sem egy különbség nélküli alapra. Mozgékony szingularitásokról van
szó, amelyek be-betörnek és el-eltulajdonítanak, innen oda s vissza cikáznak
egy valóságos anarchia közepette, egy nomád teret belakva. A rögzített térnek
az állandósult egyének közti, határok és elkerítések szerinti elrendezése és a
nyitott térnek elhatárolások és tulajdonságok nélküli, a szingularitások mentén
történő felosztása között hatalmas különbség van. A költő Ferlinghetti az egyes
szám negyedik személyéről beszél – ez az, amit beszéltetni igyekszünk.
– Így, vagyis nyitott térben levő
szingularitásokként látja azokat a filozófusokat is, akiket értelmez? Amit
csinál, mindmáig úgy próbáltam értelmezni, mint a színházi rendezést, amely
színre viszi a drámai szöveget. Ugyanakkor a Különbség
és ismétlésben ezt mintha felváltaná valami más: nem értelmező, hanem immár
teremtő. Vajon akkor továbbra is érvényes a hasonlat? Vagy a filozófiatörténet
szerepe különböző? A filozófiatörténetet mint „kollázst” fürkészi, amely megújíthatja
a látóterünket, vagy pedig a szövegbe beépített „citálást”?
– Igen, a filozófusoknak gyakran nehézségeik
vannak a filozófiatörténettel, hiszen az rémséges, nehéz magunk mögött
hagynunk. Talán megfelelő lehet úgy megküzdeni vele, ahogyan Ön javasolja,
színrevitel gyanánt. A drámai szöveget más – legalábbis a szokványos értelemben
– nem-textuális értékek révén viszik színre: így a filozófiatörténetet
csakugyan fel lehet váltani a filozófia színházával. Ön azt sugallja, hogy a
különbség fogalma esetében egy másfajta technikával is megpróbálkoztam, amely
közelebb áll a kollázshoz, mint a színházhoz. Azzal a kollázstechnikával, vagy
egyenesen sorozatteremtéssel (kis eltérésű ismétlésekkel), amilyennel a
pop-artban találkozhatunk. Mégis, úgy véli, nem igazán jártam sikerrel. Úgy
hiszem, az értelem logikájáról szóló könyvemben messzebbre merészkedem.
– Felfigyeltem rá, hogy barátsággal
közeledik a szerzőkhöz, akikről ír. Ám úgy tűnik, hogy olykor az Ön olvasata
túlságosan is kedvező: például amikor elhallgatja a bergsoni gondolkodás
konzervatív mozzanatait. Másrészt viszont kíméletetlen Hegellel. Miért?
– Ha valamit nem csodál, ha valamit nem szeret,
semmi oka nincs írnia róla. Spinoza és Nietzsche azok a filozófusok, akiknek
kritikai és destruktív erejéhez nincs hasonlatos, ám ez az erő mindig az öröm
és az affirmáció kultuszából fakad, az élet követeléséből mindazokkal szemben,
akik az életet csak megcsonkítanák és sanyargatnák. Számomra ez maga a
filozófia. De Ön két másik filozófusról kérdezett. Pontosan a színrevitel vagy
a kollázs emlegetett kritériumai nyomán tűnik megengedhetőnek, hogy egy
konzervatívnak tekintett filozófiából mint egészből kiemeljük azt, ami nem
igazán tekinthető szingularitásnak – pontosan ezt tettem a bergsonizmussal,
jelesül az életről, a szabadságról vagy a mentális betegségekről alkotott
képével. És hogy ezt miért nem tettem meg Hegellel is? Nos, valakinek el kell
játszania az áruló szerepét. Hegel az élet megterhelésének, mindenféle teherrel
való megnyomorításának, az állammal és a vallással való kibékítésének
filozófusa, aki az életet a halállal pecsételi meg – szörnyűséges vállalkozás,
amely az életet aláveti a negativitásnak, a neheztelésnek és a boldogtalan
tudatnak. Hegel a negativitás és az ellentmondás dialektikájával természetesen
hatással volt az árulás különböző nyelveire, mind a jobb-, mind a baloldalon
(teológia, technokrácia, bürokrácia stb.).
– A negativitás iránti megvetése arra
sarkallja, hogy a különbséget és az ellentmondást egymással szembenállókként
tüntesse fel. Nyilvánvalóan az ellentétek szimmetrikus szembenállása Hegelnél
igazolja a meglátását, de vajon hasonlóképpen van-e Marxnál is? Miért csak
utalásszerűen foglalkozik ezzel? Az Ön elemzése roppant gyümölcsöző a
konfliktusok és a különbségek viszonya tekintetében, s leleplezi a Freudnál
megjelenő hamis szimmetriákat, mint a szadizmus/mazochizmus, vagy a
halálösztön/halálkésztetés. Vajon nem lehetne valami hasonlóval megpróbálkozni
Marx esetében?
– Igaza van. De vajon Marxnak ez a Hegel alóli
felszabadítása és visszakövetelése, a Marxnál levő differenciális és affirmatív
mechanizmusok felfedezése nem pontosan az, amit Althusser oly csodálatosan
csinált? Mindenesetre a hamis vélekedések és ellentétpárok mögött ott vannak a
robbanékony rendszerek, az egyensúly nélküli, nem-szimmetrikus egészek (a
fétisek például, mind gazdasági, mind pszichoanalitikus értelemben).
– S még egy utolsó kérdés (a Marxnál meglevő
„kimondatlannal” kapcsolatban): látni vélem az Ön filozófiája és a játék közti
összefüggést s a kontesztáláshoz való kötődését. Ám lehet-e politikai
dimenziója is, s hozzájárulhat-e egy forradalmi gyakorlathoz?
– Kínos kérdés, nem tudom. Először is vannak
barátságok és szerelmek, amelyek nem a forradalmat várják, illetve nem
előlegezik meg, hanem a maguk módján már forradalmiak: megvan bennük a
kontesztálásnak a poétikus életre jellemző ereje, mint a beatnikeknél. Több
közük van a zen buddhizmushoz, mint a marxizmushoz, de a zenben megannyi
hatékony, kitörő mozzanat van. Ami a társadalmi viszonyokat illeti, tegyük fel,
hogy a filozófia feladata az egyes korszakokban, hogy megszólaltasson valamely
instanciát: az egyént a klasszikus világban, a személyt a romantikusban, a
szingularitást a modernben. Nem a filozófia hozza létre ezeket az instanciákat,
hanem magán keresztül szólaltatja meg őket. Ezek az instanciák kétségtelenül
fennállnak, és kitermelik őket a történelem során, s maguk is függnek a
társadalmi viszonyoktól. Nos, hát! A forradalom e viszonyok átalakítása lesz
(mint a burzsoá egyén átalakítása volt az 1789-es, „klasszikus” forradalomban).
Az igazi probléma a bürokrácia nélküli forradalom, s ez a probléma az új
társadalmi viszonyoktól függ, amelyekben szingularitások tűnnek fel, aktív
kisebbségek egy nomád, tulajdonságok és elkerítések nélküli térben.
Az interjú a La Quinzaine litteraire 68., 1969. márciusi számában jelent meg.
Eredeti megjelenés: Gilles Deleuze a filozófiáról beszél. Jeanette COLOMBEL interjúja Gilles DELEUZE-zel (LOSONCZ Márk fordítása) = Híd, 2019/9., 70–73.
Létrehozva: 2021.03.14.