A rendszerváltó
narratív célkitűzéseit illetően érezhető a Kerékgyártó-regényvilág
egységesítésére irányuló törekvés. A téma leginkább az író első regényéig (Vagyonregény)
nyúlik vissza, minthogy a rendszerváltás jelentené a kortárs magyar
történetírás alappillérét, amelyhez viszonyítva időben előre- és
hátratekinthetünk. Továbbá egyéb Kerékgyártó-történetek szereplői is ritkán
tapasztalható könnyedséggel lépnek be Vidra Milán világába. A Vidra család
krónikái nehezednek a cselekményre, amikor a kéregetővé lett rokon, Vidra
Zsolt, a Rükverc című regény főszereplője, a visszaélések és a
kizsákmányolások társadalomrajzával egészíti ki a történetet. Az említésre
kerülő nagyapa, Trüffel Milán pedig az erkölcsöket és a törvényeket egyéni
haszna szerint értelmező világszemléletét emeli át a többi regényhez képest
radikálisan elkülönülő Monarchia-történetéből. Amennyiben a gazdasági
jelenképet ábrázoló Rükverc történetmesélésének egyik erényeként
vonhattuk le, hogy az életet és halált alapjaiban meghatározó vagyon(talanodásról),
a végső állapottól fokozatosan távolodó narrációval lehet ok és okozatot
felbontó szerkezetű, a bontással e viszony rétegzettségét előtérbe állító
regényt írni, akkor A rendszerváltó alapján az ideológiai rendszerek és
korszakok metszete a legsokoldalúbban mozaikszerűségükben ragadható meg. A
váltás előtti és utáni rendszer rajzolódik ki, ahogy az alcímek
mozgásba hozzák ezt az időbeli egymásra vonatkoztatást, kettősséget. Ily módon
épp ez a nagy, átfogó rendszerben való gondolkodás, és a látszatnarratívákon
alapuló diskurzus helyére lépő lehetséges rendszerszerű reprezentáció
mutatkozik meg a szövegben. A rendszerváltás eseménye tengelyként jelenik meg
az első fejezetben, az elbeszélt történések időbeli felcserélhetősége a
posztideológiák felvilágosult, korát teljes intenzitással megélő és arra
reflektáló főhősének tudatát és logikáját tükrözi. Minthogy nem fogalmazódik
meg előzetesen elvárás önmagával és a politikai diskurzust lepelként működtető
környezetével szemben, hasonlóan nincs utólagos tettbeli vagy meggyőződésbeli
önigazolás, csak mindenkori érvényesülésre való törekvés, végül a hatalmi
gépezet logikája szerinti kafkai, meglehetősen irodalmias beteljesülés.
Az író személye, a gazdag élettapasztalatából
táplálkozó tényanyag (illetve esetleges önéletrajzi vonatkozások) és a fikció
közötti távolság határainak tényirodalmi törékenysége számos esetben
megmutatkozik. Például amikor az alcím szerint 23 évvel a rendszerváltás
után kapcsolódik be az elbeszélés Vidra életébe, és az ellenzék látszatfunkciója
a beszélgetés tárgya, valamelyest átlép a szöveg a politikafilozófia
területére, illetve néhány bekezdés erejéig ilyen jellegű elemzés kerül bele a
szövegbe. Az említett jelenetben a valós nevén kerül említésre az „orosz spin
doktor” (173), aki a nagy narratívák utáni kis ideológiákra (éreztetvén Lyotard
Posztmodern állapotának a még mindig tartó érvényességét) és
másodvalóságra, a politikai élet és közbeszéd szimulációjára, a
párthovatartozás látszatjellegére építi fel a diskurzust. Tehát homályosság
vagy allegorikusság helyett sokszor a rámutatás eszköze, a kész válasz
mutatkozik meg. Az említett példa kapcsán fogalmazódik meg a regény egyik
lényeges kérdése, hogy ha tényleg kizárólag látszólagos, szimulatív közéletről,
politikai és ellenzéki diskurzusról beszélhetünk, körvonalazódhat-e narratíva,
melyre alapozhatna az irodalom (ez esetben mint szociálisan érzékeny
értelmiségi megszólalási lehetőség), vagy a hatalom testéből kinövő
ellendiskurzus éppoly hamis, mint a gazdateste? Alighanem egyebek mellett az
ilyen problematikus, logikailag és tényszerűen felépíthetetlen érvelési
rendszer megteremtésének a szükségszerűségéből következik a hiánypótló fikció
bevonásának a megkerülhetetlensége és az író mondanivalójának a regényessé
kovácsolása. Mindeközben kötetlenebb tér nyílik meg az etikai és lélektani
dimenziók érintésére, illetve a hétköznapi, az intellektualitás és groteszk
beszédmódot egyesítő dialógusok felépítésére.
A szöveg alapján a helyi történések
kelet-európai meghatározottsága, ezen a térbeli alapon nyugvó nemzeti
identifikációra épülő beszédmód érvényessége a történet idejében örök érvényű,
illetve a jövőben sem látszik megkopni. Vidra Milán is „csak olyan
közép-kelet-európai, fékezett habzású hedonizmust” (151) él. Ezt a hedonizmust,
valamint átfogóan a regény motivikus eszköztárát illetően egy domináns terület
az eddigiekben érintetlen maradt, a történelem azon rétege, „ami talán
világszínvonalon működött Európa perifériáján is” (151). Kerékgyártó, miközben
a hatalmi rendet szűkített rétegekben, érdekalapon szerveződő családdá vagy
maffiává avanzsált körökben gondolja el, az „örvény legmélyét” (45) az ősi
bacchanáliákra és kommunákra épülő hagyományos modell szerint ábrázolja. Ily
módon a háttérhatalmi apparátus legbelsőbb szintjéig való eljutásban
menetrendszerűen tűnik fel az ideológiát, pártot, jobb- és baloldalt meghaladó
paktumokat, a törvény obszcenitását, a háttérben meghúzódó politikai erők
pornográfiáját, a maszkulinitás demonstrációját, a férfiuralom
kikezdhetetlenségét és a hatalmi rend testébe való befogadás perverz,
kisajátító játékait, rituálészerűségét mozgató motívumok egy-egy darabja. A
rendszerváltás lényegi vonása ezek alapján kimerül abban, hogy a régi narratív
mintára erőszakosan rátelepszik az új ideológiai szótár. Vidra nézőpontjából a
sorok közötti olvasás első lépése a szemle, amit a megértés követ, majd önként
a részévé válik a régi és az új közötti űrt betöltő kísérteties
cselekménysorozatnak, tehát megérkezik az „új politikai osztályba” (45). E
gépezet, „a hatalomnak ez a különös, bódító robbanóelegye” (45) kicsinyített
másolatban jelenik meg a regény börtönfejezetében, amely a történetben
megfogalmazódó életfilozófián nyugvó behódolás eseményének a leegyszerűsített
változatát érvényesíti: „Aki kurvának áll, annak néha baszni is kell” (30) –
hangzik el egyik alkalommal az annyira mégsem újszerű, ugyanakkor örökzöld
életbölcselet.
Vidra Milán egy önmagát sztoikusként
meghatározó („a jó a sajátja, míg a bűne a koré, mely szülte őt!” [178]), és a
hatalomnak való önkiszolgáltatást e létfilozófia szerint elfogadó, a kései
Kádár-korszakban szocializálódó, de lényegében posztszocialista, Istent nem
kereső, ezért nem is találó „oktalan és boldogtalan” (139) regényhős. Lényeges
jellemzője, hogy értelmiségi, aki e gépezetet, annak szerves részeként, a
mélyrétegeiben értelmezi, és végig emberformáló tanári vagy tanácsadói szerepet
tölt be. Az értelmiségi szerepkör témája kapcsán bizonyos értelemben igazolást
nyerhet a Vidra-féle közéleti alapállás és viselkedésforma (politikai nézetet
helyettesítő „életszemlélet” [74]), mivel a történet talán azt sugallja, hogy
az értelmes, művelt és tájékozott háttérszereplők által befolyásolt
reformszocialista időszak ebből a nézetből értékkel bír, amely a váltás után
lassan, de biztosan leépül. Még akkor is, ha a regény cselekményében úgy tűnik,
hogy az egyetemi filozófiaoktatás manipulálása (konkrétan a Kádár-korszak
oktatási kánonja szerint az idealista tanok kizárása vagy ferdítése) arra mutat
rá, hogy a megszerezhető eszmetörténeti tudásanyag szűrése, így a metafizikai
tételeken alapuló érvelések, amelyen az egyéni meggyőződések és cselekedetek
nyugszanak, csak a kor romlott, korrupt logikáját tükrözik.
Eredeti megjelenés: TERNOVÁCZ Dániel: „Hát, most ők jönnek, nem lesz könnyű” (Kerékgyártó István: A rendszerváltó) (kritika). = Híd, 2017/7., 95–98.
Létrehozva: 2017.07.01.