Koktélparadicsom és Bella ciao
Tegnap vásároltam a Konzumban pagi sajtot,
birkasajt, azt írta rajta, hogy akciós. Egyébként fogalmam sincs, hogy tényleg
olcsóbb volt-e, vagy csak elcsábított a nagy, piros matrica a sajton. A
Konzumot Szerbiában Ideának hívják. Igen rafinált idea elrejtőzni egy ekkora
szó mögé, bort inni és vizet prédikálni. Szerbiában az emberek tehát ideás
Konzumba járnak, rendszeres vásárlók, teljesen úgy, mint a horvátok, ugyanúgy
tolakszanak a különféle leárazásokkor, függetlenül attól, hogy valódi vagy
álakciókról van-e szó, ugyanúgy gyűjtik a kuponokat, különféle kis albumokba
ragasztgatják őket, s ezzel aztán megint a legkülönfélébb kedvezményekhez
juthatnak, például leárazott
borospoharakat meg hasonlót tudnak vásárolni. Eközben a kisboltok, mint a
mécsesek, sorra alusznak ki, ahogyan az utak mentén áruló nénik is elhullanak,
mint a legyek. És őszintén, basznak rá a szerbek és a horvátok is, hiszen
sokkal élvezetesebb pazar csomagolású paradicsomot vásárolni, ami valahonnan a
Róma környéki falvakból származik, ahol buzgón szedik és csomagolják olyan
emberek, akiknek semmilyen személyes dokumentuma nincs, de a szebb élet ígérete
idecsábította őket az unióba, és feltehetően egy mukkot sem tudnak olaszul, ami
végtére nem is fontos, mert csak biológiai szempontból számíthatók élőknek,
túlélték a társadalmi halált, de minden joguktól megfosztották őket, csupán
kötelezettségeik vannak, ki kell termelniük a csábító csomagolású kis
paradicsomokat, amik a tányérunk szélén díszelegve kielégítik minden vágyunkat.
A sajt nagyon finom, de nem éri meg az árát.
Egyébként fogalmam nincs, hogy ezt egyáltalán ki tudja megvenni, kinek szánták,
ki tudja megfizetni úgy, hogy közben ne jöjjön rá a hasmenés, amikor
összehasonlítja ennek a kicsinyke, semmilyen darabka sajtnak az árát a még
annál is hitványabb jövedelmével, ha egyáltalán van neki fizetése.
Aztán vásároltam a sajt mellé
koktélparadicsomot is, hogy szebb legyen a tányér.
A mama tudta a legjobban
Nálunk a falun viszont nem volt
koktélparadicsom, csak ez az egyszerű, abból is csak kétfajta, az újvidéki
almaparadicsom és a bikaszív. Nagymamám a kertjében mindig ilyen
almaparadicsomot termesztett, hibátlan volt mind, egyforma és unalmas, nekem
sokkal érdekesebb volt az a szív alakú, sőt, mi több, bikaszív alakú fajta,
melynek barázdált termései mind különböztek egymástól. De a mama tudta a
legjobban.
Mindig pontosan meghatározott időpontban
locsolt, tudta, hogy mikor kell, és azt is, hogy mikor nem szabad, mert
peronoszpórás lesz a paradicsom, vagy kiég, elkezdi hullajtani a leveleit,
lentről felfelé a szívéig, és kész, vége. Mindig július végén kezdtük szedni a
paradicsomot, majd kifőztük és üvegekbe öntögettük a paradicsomlét, az üvegeket
előzőleg az udvarban mostuk és szárítottuk, több tucat üveg volt, néha közel száz
is, hogy maradjon télire is. Mert bizony a vajdasági telek hosszúra tudnak ám
nyúlni, és olyan könyörtelenek, komorak és kimerítőek, hogy minden túlélt
vajdasági tél diadalszámba megy. Ezeket az üvegeket aztán pokrócokba
bugyoláltuk, és úgy hagytuk őket egy éjszakára, majd másnap elraktároztuk a
pincében vagy az éléskamrában. Mindig nagy örömöt szerzett nekem a sok üveg
látványa, jól van, megmenekültünk, mindig ez jutott róluk eszembe. A
paradicsomleves iránti szenvedélyem a mai napig tart, bár az utóbbi években ez
inkább a szegénység egyféle mutatója, de nem gond, ha olykor egy kicsit
becsapjuk magunkat valamivel.
Bella ciao
Néhány nappal ezelőtt először utaztam a
tengerpart mentén Rijekából Šibenikbe. Ha tájékozatlan szárazföldi ember vagy,
a tenger teljesen másként hat rád. Megigéz a látványa, majd kissé eltompulsz.
Én is ilyen állapotban ültem az ablak mellett, majdnem hét órán át, és úgy
bámultam mereven a tájat, mintha hipnózis alatt lennék. Figyeltem Pag szigetét,
és nem gondoltam a Konzumban látott méregdrága sajtra. Ezek azok a ritka
pillanatok, amikor megfeledkezik az ember mindenféle konzumálásról.
Ugyanebben a percben a pazini Emlékotthonban
Tito mellszobrát cipelik a színpadra, miközben zeng a Bella ciao. Én ekkor
valószínűleg éppen Karlobagban vagyok, szüneten. Jól elkerültük egymást!
Furcsamód nagyon szeretem énekelni a Bella
ciaót, és épp itt, Isztrián énekelem a leggyakrabban, itt a legkönnyebb, mert
az emberek bekapcsolódnak az éneklésbe. Horvátországban és Szerbiában is ritkán
énekelnek veled együtt, a legtöbb ember csak hallgat, úgy tesz, mintha nem
ismerné a dalt, egyesek meg úgy vélik, hogy kiment már a divatból.
Úszok egyet Šibenikben, május kilencedike van,
ami ott nem ünnep.
Šibenikben ragyog a nap, kávékat kortyolgatok,
fagylaltokat nyalogatok, napozok, kedves emberekkel társalgok, de a május
kilencedikének nyoma sincs itt.
Ha valamilyen ösztöndíj által tartózkodik itt
az ember, akkor a végtelenségig sétálgathat, literszámra iszogathatja a finom
kávékat, bámulhatja és kihallgathatja az embereket, hogy miről beszélnek.
Ösztöndíjjal kiváltságos helyzetben vagy, elszökhetsz a valóságtól, kiskanállal
adagolt gondtalan élet. De holnap úgyis véget ér az egész.
Joso az én május kilencedikém
Josóval beszélgetek Šibenikben, a piacon árul,
zöldséges. Joso hatvan év körüli, kint van mindennap, munkanapokon és
ünnepnapokon is, azt mondja, muszáj, másképp nem tudna megélni. Régebben egy
vállalatban dolgozott, amit időközben felszámoltak, aztán valami mást csinált,
most pedig ez van. Csak a legjelentősebb vallási és állami ünnepeken tart
szabadnapot. Nincs merszem megkérdezni, hogy mennyire nehéz neki így. Amikor
elbúcsúzunk egymástól, ad nekem egy kis vrgorcai szamócát, sütőtököt és
uborkát. Mondom neki, hogy erre nincs szükség, mert az ösztöndíj... ő csak
elmosolyodik és annyit mond: Sok
szerencsét, és gyere máskor is! Ennyire egyszerű és ennyire emberi, nem
válaszolok neki semmit, csak elmosolyodok és távozom. Joso az én május
kilencedikém. Visszafelé két órát állunk Rijekában, betérek a Braćához egy
burekra.
A nagy, usztasa könny
Pazinban mindent áthat a bodza- és az
orgonaillat. Igazából fogalmam sincs, milyen az élet itt, hogy éneklik-e a
Bella ciaót a különleges alkalmakon kívül is. A rádióból zeng az isztriai
népzene, a főmotívumok: olajbogyó, ház, bor, szerelem és nap. Unalmas, egy
kaptafa minden dal. Ugyanazok a motívumok, amiket Marina Tucaković is használ a
slágerszövegeiben. És bizony itt is hallgatják ám a Marina-féle slágereket,
ugyanúgy mint otthon.
Sütőtökös rizottót eszem pagi sajttal, majd
malváziával öblítem. Klisé. Giccs.
Közben Szerbiában Draža Mihailovićot
rehabilitálják, egyesek orgazmikus örömmámorban rikoltoznak, Bleiburgban
mintegy harmincezer horvát egyetlen nagy usztasa könnyet alkotva, a nagymama
már nem jár ki a kertbe, öregkorára kicsit lelassult, a Róma körüli falvakban
éjjel-nappal csomagolják a koktélparadicsomokat, itt megállás nélkül gyűjtik
ügyesen az akciós kuponokat, Joso pedig továbbra is árulja a zöldséget a
šibeniki piacon...
Én pedig kitartok amellett, hogy bizony van értelme énekelni a Bella ciaót, és nem csendben lenni, és nem megjátszani a hülyét. Nem beletompulni a ránk erőszakolt szegénységbe.
Félelem a kötéstől
Gyerekkori emlékeink között mindig vannak
olyan történetek, amiket valamiért elnyomunk, vagy állítólag elfelejtünk, mert
kvázi nem érdekesek, de valójában elhallgatjuk őket – éppen azért, mert
valamiért fontosak. Az elmúlt években előkotortam néhány ilyen kis történetet
az emlékesládikóm aljáról, szétgöngyölítem őket szép sorjában haladva, és
próbálok belőlük egy kerek történetet összegyúrni. Ugyanígy mások kis
történeteit is megfigyelem, összehasonlítom őket az enyéimmel, és furcsamód, a
legtöbb ilyen történet valahogy hasonlít egymásra.
A tízéves kisfiú
A fehérfejű rétisas
A mama mindig korán kelt, bekapcsolta a
kazettás rádiót, és máris fröcsögött a národnyák. Kicsit felhangosította, majd neki is kezdett az ebéd
készítésének. Az elejében elkerülte a figyelmemet, hogy a mama mindennap iszik,
hisz ő volt a nagymamám, az alkoholizmus gondolata meg sem fordult a fejemben.
Nagyapámnak megtiltották az italt, mert már vagy harminc éve cukorbeteg volt. A
nagymamának volt egy zöld üvege, aminek a tetejét egy fehérfejű rétisas
díszítette. A pálinkát a szétnyitott csőrén keresztül lehetett inni. Először
mindig egy kis kupicába öntött magának, aztán, ahogy közeledett a dél, már
egyenesen az üvegből húzogatta, mert azt gondolta, hogy nem látja senki, pedig
láttuk. Mivel mindennap korán kezdte, dél felé már rendesen kész volt,
dúdolgatni kezdte a slágereket, amik a rádióból bömböltek. Minél hangosabb volt
a mama, annál halkabb lett a nagyapa. Aztán mindannyian ebédeltünk, majd ebéd
után ők ketten lepihentek. Nagymama mindig jajgatva ébredt, panaszkodott, hogy
mindene fáj, és hogy milyen nehéz az öregkort elviselni. Majd megitta a
kávéját, és kezébe vette a tűt és a fonalat.
Fürge öreg ujjak
Így múltak a napok, délutánonként ott ültem a
mama mellett és együtt kötöttünk, vagy a félig megkötött dolgokat fejtettük ki.
Nem tudok róla, hogy valaha valamit be is fejezett volna, egy sálat vagy egy
pulóvert, lehet, hogy volt is ilyen, de legvalószínűbb, hogy a mindennapos
kötés inkább azzal a rétisas fejjel hozható kapcsolatba. Sasfej délelőtt,
kötőtű délután.
Haza kell menni
Augusztus vége van, haza kell menni, mert
hamarosan kezdődik a tanítás. Összecsomagolok, kiülök az udvarba és sírok, a
szüleim már úton vannak, jönnek értem. A mama és a nagytata is sír, de
álcázzák. A rádióból ömlik a národnyák, Az ősz sírt veled, hetvenvalahány
őszén, amikor utoljára sétáltunk a folyóparton te és én. Ettől a daltól
mindig elszomorodom.
A kapu kitárul, látom anyut és aput, örülnek,
hogy értem jöttek. Ahogy közelednek, egyre hangosabban sírok. Anyut ez nagyon
idegesíti, odaér hozzám és azt mondja, hogy akár most rögtön
visszafordulhatnak, nekem egyáltalán nem muszáj hazamennem, ha ennyire
nehezemre esik. Én nem válaszolok, csak sírok. Felveszem a kis bőrtáskát, a
mama fel-alá jár a házban, ellenőrzi, hogy bepakoltam-e mindent. Elbúcsúzunk
egymástól, és a következő pillanatban máris száguldunk a bácskai rónán keresztül,
ami arany színekben pompázik, mert bőséges volt az év.
Mossál kezet, megyünk vacsorázni
Jelena vár bennünket a ház előtt, már két
hónapja nem láttam, teljesen megváltozott, valami tarka blúz van rajta,
lófarokba kötötte a haját és fontoskodik. Elkezdett szórakozni, szerintem van
fiúja is, csak titkolja. Odaköszönök egy sziát és elhaladok mellette.
Amikor elkezdek szétcsomagolni bent a
szobában, az első dolog, amit észreveszek, a zöld sál, amit én kötöttem,
egészen szép. Mellette ott vannak a tűk és egy gombolyag fonál, ezeket a mama
dobta bele a táskámba titokban. Jelena bejön a szobába, megpillantja a tűket,
és elkezd rajtam nevetni. Én elhaladok mellette és kimegyek a konyhába. Anyu
faggat, hogy milyen volt a mamáéknál, mondom neki, hogy okés, és megmutatom
neki a sálat. Én magam kötöttem. Anyu csak rám néz és annyit mond, hogy „Menj
és mossál kezet, megyünk vacsorázni.”
A vacsora után azt mondja nekem, hogy jó
lenne, ha olvasnék már valami könyvet, kicsit eltompultam ott a falun, csak
azokról az állatokról mesélek folyton.
Másnap elmegyek a másik mamámhoz. Már rég
látott, biztos megörül nekem, amikor belépek hozzájuk a verandán át. Köszöntjük
egymást, a mama törkölypálinkára szaglik, a tévéből ugyanazok a národnyákok
bömbölnek, énekelgetni kezdek. Elmondom neki, hogy van egy meglepetésem.
Fontoskodva csomagolom ki a sálat: Nézd, ezt magam kötöttem! A mama adta a
kötőtűket, nézd csak, milyenek, meg fonalat is adott, most már együtt köthetünk
mi is! A nagyi erre csak bámul rám, majd a sálat nézi, de nem szól semmit,
elveszi tőlem a tűt és a fonalat és annyit mond, hogy: Jól van, gyerünk, menjél
ki játszani, várnak a gyerekek, hagyjad ezt a fenébe, menjél. Amire azt
válaszolom, hogy nekem most nincs kedvem azokkal a gyerekekkel játszani, inkább
kötnék itt. A nagymama pedig újra: Hagyjad már, gyerünk, menjél, várnak rád
kint.
Egymást lőjük
Véget ért lassan a nap, kint vagyunk hárman az
utcán, háborúsdit játszunk, egymást lőjük. Én vagyok a partizán, és alig várom
már, hogy lelőjem Petart, aki németet játszik. Aztán végül le is lövöm, és
minden rendben lesz.
A nagymamám közben eldugta a sálat, a tűket és
a fonalat, sőt, lehet, hogy el is dobta. A lényeg, hogy attól kezdve soha,
senki nem kérdezett tőlem semmit a kötéssel kapcsolatban. A Zombor melletti
nagyszüleim nem sokkal később elhunytak, meghalt a Ceca és a Brena is. Jelena
beiratkozott az egyetemre és elköltözött egy másik városba. Most már nem
idegesít úgy, mint régen.
Azóta elmúlt vagy húsz év, talán épp itt az
ideje, hogy megint elővegyem a kötőtűt, és kössek magamnak egy sálat télire. A
tévéből továbbra is bömböl a národnyák, van, amelyik mellett dúdolgatok, mások
mellett nem.
Egy marék cseresznye
A Cote d’Azuron a vasárnap a templomlátogatás
napja, és természetesen a családi ebédeké. Egy Toulon melletti falucskában
sétálok, kis utcácskákban, sikátorokban kószálok, nézegetem a házakat, figyelem
a spalettákat, jobban tetszenek azok, amelyek kicsit repedezettek, kopottasak,
és ilyenekből van több, jól van, könyvelem el, nem sminkeltek ki még mindent.
Ezek a spaletták kékek vagy zöldek, de van szürke is meg piszkosfehér, és van
vas zsalugáter is, ezeket mind kikezdte a rozsda már. Nincs kedvem itt lenni,
el szeretnék menni innen, de ekkor eszembe jut Isztria, és máris jobban érzem
magam.
Vasárnap délelőtt van, az utcák tele
járókelőkkel, amerre csak a szem ellát, a boldog munkás nép élvezi a
szabadnapját. A kulturáltabbak a
templomba igyekeznek, egyenletes tempóban halad mindenki, nem túl gyors
léptekkel, de iparkodva az Úrral való rendez-vous-ra. Imádkozzunk,
adjunk hálát az Úrnak.
Velük tartok én is, felveszem a tempót,
rohanok, habár nincs előre megbeszélt találkám az Úrral. A templom egyszerű,
komor betonépület kevéske márvánnyal, bent Kisjézuska, szent szűz és így
tovább. Semmi különös.
Álldogálok még egy kicsit a túloldalon,
nézelődöm, aztán elunom magam és elmegyek.
Hogy mindenki ki legyen elégítve
Három temploma volt annak a falunak, ahol a
gyermekkoromat töltöttem. A legkisebb egy római katolikus, aztán volt egy másik
valami furcsa csillaggal a templomtorony tetején, volt egy református, és még
egy, amit a felszabadulás után silóvá alakítottak. Pravoszláv templom nem volt.
A szomszéd faluban pedig akkoriban nem volt egyetlen templom sem. Ezt a
történelmi igazságtalanságot aztán igyekeztek jóvátenni körülbelül tíz évvel
ezelőtt. Most már két pravoszláv templom is van a szomszéd faluban, egy szerb
és egy montenegrói. Hogy mindenki ki legyen elégítve. Abban a faluban, ahol a
gyerekkoromat töltöttem, az engedelmesség, a reményvesztettség, az istenfélelem
magja tovább él, halkan, észrevétlenül duzzadt a jugoszláv szocializmus
aranykorában is, amelyet ma sokan kommunizmusnak neveznek tévesen, és bőszen
kritizálják – mert bizony az nagyon utálatos volt, minden, ami létezett, a
legrosszabb volt akkor –, miközben mindenki csak az eszét játssza. Ezért,
amikor a szocializmust elfojtották és a nacionalizmus erőre kapott, a vallás
magja, természeténél fogva, felfelé kezdte engedni a kis szikleveleit, az Úr
irányába, és nem a nép felé. A szomszéd faluban először a szerb pravoszláv,
majd a montenegrói pravoszláv templom épült fel. Ennek a falunak a lakosai
kevésbé félik istent, mint a mi falunk népe, sokkal jobban lármáznak (főként ok
nélkül), és cinikusabbak a saját, burjánzó szegénységükben, ezért a templomba, illetve
a templomokba is csak a nagyobb vallási ünnepeken járnak – legtöbbször
lakmározni, mert az egyház sem ma jött le a falvédőről, rájött régen, hogy az
éhezőket a hasuknál fogva, azaz szendvics, fast food által lehet
odacsábítani, ezért időnként nyársra is húz egy-egy ökröt, ha szükségeltetik
(amit az adófizetők pénzéből vásárol, tehát a kiéhezettek pénzén, mert ugye ő,
az istenimádó egyház, mentesül az adófizetés terhe alól). Amikor a sült ökörhús
illatozni kezd, a friss hívők lassan odaténferegnek az adagjukért.
Krisztusban kedves testvérek
Arrafelé nagyon sok házban az a felirat várja
a vendégeket a bejárati ajtó felett, hogy: Istenem, áldd meg azt, aki belép
ebbe az otthonba! stb. stb. Ezek Nikolaj Velimirović szavai, aki ugye
bizonyítottan nacionalista, rasszista és antiszemita. Ám ezekben a házakban ez
az idézet megkérdőjelezhetetlen tény, axióma. Nincs kedvem vitatkozni veled!,
förmed rád mindjárt mindenki, ha említést teszel az idézett ember habitusáról.
A katolikusok ugyanilyen orgazmikus örömöket
színlelnek a pápa említésére, zihálnak, nyögnek vagy nyihognak, de az egyház
bűneit egyik sem ismeri, nem hallott róla soha semmit, Az mind hazugság,
hazugság és hazugság!, rikoltoznak kárörvendően. A legtöbb itteni házban a
vatikáni szerződéseknek szintén axiomatikus értéke van. Imádkozzunk, adjunk
hálát az Úrnak... vagy zarándokoljunk el
Međugorjéba, hogy megjelenjen előttünk... stb.
Így válnak eggyé a katolikus és a pravoszláv
hívők némaságukban, amikor pedig megszólalnak, akkor mindegyik tagad mindent.
Krisztusban kedves testvérek.
Egy montenegrói alak, aki évfolyamtársam volt
az egyetemen, azt mesélte egyszer, hogy alig tudta elmondani az anyjának, hogy
van fiúja. Lévén, hogy ez a család, a törzs szempontjából irdatlan szégyen.
Rettenetesen szenvedett, hónapokig gyötrődött, töprengett, vívódott, hasmenést
kapott, éjszakákon át hideg verejtékben úszva riadt fel, de miután összeszedte
a bátorságát végre, mégis sikerült elmondani a dolgot az anyjának. Válaszul az
anyja csak ránézett, és ennyit kérdezett:
De fiam, nem muzulmán, ugye?
J’ai faim
Süt a nap délelőtt a Cote d’Azuron. Lesétáltam
a magamét, lassan kifelé haladok a központból. A templom melletti mészárszék
előtt ül egy középkorú férfi, piszkos ruhában, lehorgasztott fejjel, előtte egy
műanyag pohár. Kéreget. A túloldalon egy lány ücsörög a következő feliratú
táblával: J’ai faim. Éhes.
Közeleg az ebédidő, az emberek kijönnek a
miséről, sietnek haza, mindenkinek ragyog az arca. Iparkodnak az ebédre.
Hamarosan mindenki harapni fog, csontozni, rágni, cuppogni, szürcsölni és
böfögni... elégedetten. Egy szokásos nap.
Cseresznye, cseresznye
Tegnap, Valizzából Pazinba stoppolás közben,
Krsica faluban, épp zápor előtt, az út néma, a távolban kirajzolódik a tenger.
Amikor arra leszek figyelmes, hogy egy asszony felém integet. Odanézek,
elmosolyodok és visszaintek neki. Cseresznye, cseresznye, gyere ide, szedd
magad tele cseresznyével, gyere... Cseresznyézés az Isztria-félszigeten, az
ifjúság napja előtt, közhelyes, giccs. Megismerkedhettünk volna, beszélgethettünk
volna egy jót, kipakolhattuk volna egymásnak életeink nagy történeteit, mindet
sorban, de nem tettük meg. Egy marék cseresznye és viszlát. Sok szerencsét az
ifjúság napja alkalmából! Isztria.
Szia, szomszédasszony
A minap meghalt a szomszédasszony a másodikról,
Končar volt a vezetékneve. Úgy tűnik olykor, hogy ebben a tömbházban, csupán
néhány év leforgása alatt, majdnem mindenki meghalt vagy öngyilkos lett. Končar
szomszédasszony a nagymamámmal volt egyidős, 1931-ben született. Amikor
ideköltöztünk, a vasút mögé, a tranzíció veszteseinek a városnegyedébe (amiről
akkor, egy évtizede kb., még nem tudtunk semmit), háborogtam is ellene, de csak
magamban. Semmi sem tetszett itt, mintha mindentől távol laknánk, közvetlenül
az út mellett a másik oldalról nézve pedig a temető szomszédságában, egy olyan
helyen, amin át kell csak rohanni, és egy istenért sem szabad megállnia az
embernek. De később elmúlt ez az érzésem. Olyan városnegyed ez is, mint a
többi, lehet, hogy egy kicsit veszélyesebb, kicsit szegényebb, de végtére is
mindegy hol élsz, ugyanúgy vesztes vagy – egylófasz.
Končar szomszédasszony volt az első ember,
akit megláttam a tömbházban. Alacsony, ősz hajú, nagy, kék szemekkel, talán az
első, aki mosolygott rám, miközben cipeltem befelé azokat a dobozokat vagy
zsákokat, vagy mindkettőt. És én nagyon szeretem, ha valaki rám mosolyog, mert
rögtön én is vissza szoktam mosolyogni, és nem is olyan műmosoly ez, hanem
szívből jön. Ez a legkevesebb, amit egymásnak adhatnak az emberek manapság.
Akkor még nem szóltunk semmit egymáshoz. Később jött az a bizonyos „jó napot”,
esetleg egy-egy „hogy van” olykor, de ennyi volt az egész. Majdnem tíz évig
mindennap, egy soványka üdvözlet és egy mosoly, de mosoly – az mindig. Azt
hiszem, Katarinának hívták. Legyen Katarina. A Katarina szép név.
Katarina sokszor nyitva hagyta a lakása
ajtaját, ahol mindennap főzött valamit, ellenben sohasem áradt a lakásából
semmilyen káposzta-, csülök- vagy egyéb ételszag, sőt – az ő lakása sosem
szaglott, ellentétben a mi lakásunkkal, ahonnan igen gyakran árad a
borsófőzelék, a savanyú káposzta vagy a fokhagyma szaga. Én, ha nekiállok
főzni, akkor mintha egy hadseregnek főznék, mind a mennyiség, mind a tartalom
tekintetében.
Az idős emberek iránt különös rokonszenvet
érzek. Amit viszont a fiatalabbak vagy a gyerekek iránt sosem éreztem.
Eltartott egy ideig, mire rájöttem, hogy a legkevesebb szeretetet éppen a
gyerekek iránt érzek, és amit eddig éreztem és kimutattam, hazugság volt, mivel
ugye így tanítanak bennünket, hogy a gyerekeket szeretni illik. Ne adj isten,
hogy ne szeresd a gyerekeket; milyen ember vagy te, ha nem szereted a
gyerekeket stb. Hát tessék, ilyen. A gyerekeket úgyis mindenki szereti, könnyen
meglesznek az én szeretetem nélkül. Tehát, az öregek.
Már a kora gyermekkorom óta lenyűgöztek, mert
általában tele voltak mindenféle
mesékkel a régmúlt időkből, amik vagy megtörténtek, vagy épp nem, úgyis
mindegy, de általában olyan időkről volt szó, amik sokkal jobbnak és
tartalmasabbnak tűntek a mi korunknál. Imádtam a nagyszüleimhez menni, imádtam
hallgatni a meséiket, amelyek részben emlékek, részben pletykák és részben
olyan hazugságok voltak, amikben ők hittek. Mindenesetre határtalan
szenvedéllyel mesélték ezeket a történeteket. Ezekben a mesékben minden létező
történet keveredett, kezdve a montenegrói kőházakkal, melyekbe nem volt
bevezetve a víz és az áram, a kígyókkal, a korai és hirtelen elhalálozásokkal,
a szinte szürreális, hegylakós mesékkel, a sáros, vajdasági történetekkel
együtt, amikben már volt televízió meg autó is, és így sorban mindenféle,
egészen a facebookig. A nagymamám által kapcsolódtak mindezek a szálak
történetekké, még a facebook is, amit egyszerűen csak számítógépnek nevezett.
Nagymamám, akit Jelónak hívnak, nem hasonlít
Katarinára. Az én mamám egy tipikus falusi nagymama, idő előtt megvénült, mert
ez a dolgok rendje. Amikor a régi fotókat böngészem, ő ugyanúgy néz ki a
nyolcvanas évek elején, mint a mai képeken. Állandóan ott feszül az
arcvonásában valamilyen görcsféleség, valamilyen kő, valami, ami sosem változik.
És általában nem mosolyog, mert miért is nevetne egy falusi nagymama, a mosoly
megbocsáthatatlan. Katarinán nem volt látható ez a görcs, ő is ráncos volt, de
nem túlságosan. Hogy a tömbházban való élettől, az út mellett való lakástól,
vagy valami mástól volt ilyen, ez már nem is fontos. Volt neki egy kutyája is,
pici kutya, Linának hívták.
Lina vékony, csipogós hangon ugatott, ami
egészen biztosan fölbőszített néhány szomszédot, mert ugye vannak ezek az
emberek, akiket az égvilágon minden létező idegesít. A fenébe az ilyenekkel.
Lina néha kiszökött a lakásból és a folyosón szaladgált, ilyenkor Katarina
megállás nélkül hívogatta. Egy alkalommal sétálni vittem a kutyánkat, ami úgy
ugat, mint egy agyalágyult, néha még egy legyet is megugat; és amikor találkoztak,
Lina és ő, ó, hát az egy nagyon érdekes sztori volt. Azt hiszem, azok a
szomszédok, akiket mindig minden zavar, infarktus előtti állapotba kerültek
biztos. Aztán szétválasztottuk őket, és üdvözöltük egymást, megint szó nélkül,
csak mosollyal, ahogy szoktuk.
Tehát, nincs már Končar szomszédasszony sem. A
múlt hónap végén pedig az alattunk lévő szomszéd, Hussein is eltávozott az élők
sorából, akit mindenki csak Vörösnek hívott, mert mindig mérges volt, és ezért
folyton bevörösödött. Hirtelen halt meg, bár később kiderült, senkit sem lepett
meg a halálhíre. És meghalt Gordana is az első emeletről, aki rákos volt
sokáig, halála előtt viszont táncolt egy óriásit egy roma lakodalomban itt
lent, a tömbházak között. Úgy kólózott, mint aki az utolsót járja. És az
utolsót is járta, sajnos. De a lakodalom iszonyatosan jó volt, emlékezetes
maradt mindörökre. Aztán Eisenberger asszony a hatodikról, aki valószínűleg a
legidősebb volt a tömbházban, és folyton le-fel utazgatott a lifttel, amiben
folyamatosan zihált, és ez elviselhetetlenné tette. És aztán Jovo és Smilja, az
alattunk lévő lakásból és a többi és a többi. Tehát a tömbház lakóinak több
mint fele meghalt vagy öngyilkos lett az utóbbi tíz évben, a negyvenévesektől
kezdve a századik életévükhöz közeledő aggokig.
Ezek közül az öregek közül a legtöbbel abban
az üzletben találkoztam, ahol mindannyian vásároltunk, és amit Univerexportnak
hívnak. Együtt tolakodtunk az akciós áruk körül, lökdöstük egymást a joghurt és
kukoricagríz előtt. Váltottunk is egy-két szót, főleg a drágulások és a
nincstelenség volt a téma. Egyedül Katarinával nem találkoztam a tömbház
folyosóján kívül soha. És nem is tűnt olyannak, aki nem tudott volna lemenni a
boltba valamiért. Lehet, hogy egyszerűen csak nem akart, lehet, hogy könnyebb
volt neki elviselni, ha nem nézett szembe a tranzíciós lúzerek városnegyedével,
a mind jobban burjánzó nincstelenséggel, a sárral, ami már a torkunkig ér. De
ez sem fontos most már.
És az én anyám is az egyik azok közül, akik
már nem élnek velünk a tömbházban sajnos, ő az a harmadik emeletről, a
hirtelen, az idő előtt stb. Nem várta meg, hogy megvénüljön. Kikerülte a
nyomasztó öregkort, vagy az öregkor őt. Néha azon töprengek, vajon ő is nyitott
ajtó mögött főzőcskézne, és mosolyogna-e kedvesen a szomszédokra. Kétlem. Vagy
tolongana-e leárazásokkor a többiekkel. Az azért lehetséges. Vagy sötétedés
után lemenne-e csendben a szemétkukákhoz, és körbeszimatolná-e, mert az aggkor
nagyon kínos és éhes tud lenni. Megdermedek, amikor erre gondolok.
Holnap már át is lesz húzva a következő név a
listán a házitanács elnökének egyetlen kézvonásával. Katarina.
A holtakat majdnem soha nem emlegetjük, mert
az élők maradnak itt, mert ilyen az élet.
Eredeti megjelenés: Bojan KRIVOKAPIĆ: Koktélparadicsom és Bella ciao * Félelem a kötéstől * Egy marék cseresznye (rövidtörténetek) (LENKES László fordítása). = Híd, 2018/5., 60–72.
Létrehozva: 2018.05.01.