Klájó Adrián az újvidéki és a budapesti
sikereit főként az olasz Arte Povera és a francia recup’art jegyében alkotott,
talált tárgyaival érte el. A geometriai képzőművészet jellemvonásait magukon
viselő műtárgyak mindegyike hasonló kidolgozás mentén épül fel, ugyanis a
különféle anyagok és felületek, a képzőművész egységes jelzései mentén veszítik
el eredeti rendeltetésüket. Viszont alkotói tevékenységének egyik rejtett
szakaszát a figura igénye határozza meg. Ezek a képek a ritkán kiállított
munkák közé tartoznak, főként a vázlatfüzeteiben, kollázsain szerepelnek.
Az újrahasznosított objektek kidolgozása
közben is foglalkoztatják a művészt a darabjaira hullott, értékeit vesztett
világ terei, szereplői, történései.
Szeifert Judit szerint „a kortárs (magyar)
képző- és iparművészetben, valamint az irodalom és a zene területén is széles
körben megfigyelhető, hogy az alkotók művészeti példáért, illetve inspirációért
a múltba nyúlnak vissza. A radikális archaizmus fogalomkörébe sorolható alkotói
attitűd jellemzi a kortárs művészet több alkotóját is. Ide sorolhatók azok a
művészek, akik idézetszerűen használnak fel festészeti és műfaji módszereket,
vagy régi művek (festmények, grafikák, illetve plasztikák) kompozíciós elemeit,
képtárgyait.”1
Klájó „radikális archaizmusa” az újabb,
figurális alkotásokon Vajdaság „helyi színeiből” és a tanyavilág-ábrázolások
töredékeiből építkezik. Papp Dániel bácskai tündérkastélyát réges-régen
elnyelte a zsíros, fekete bácskai termőföld. Az itt gyökerező emberek sem
képesek meglátni már. A képek alapozásai is piszkos, zavaros maszatolások,
pocsolyák.
A sárga-fekete sorozatokon Nagyapáti Kukac
Péter burjánzó nagygazdaságai és az ezeket életben tartó családok mindennapjai,
Klájó értelmezésében, az apokalipszis sárga égboltjai alatt zajlanak. A
gabonatárolók szálkázott szerkezetei pedig, mint a jéghegy csúcsai, a táj
felszínén ragadtak, egy letűnt korszak régészeti leleteiként.
1 Szeifert Judit: Soutine által szabadon. Szikszai Károly Soutine-átiratai. In: Új Művészet, 2008. november, XIX. évfolyam, 11. szám, 18.
Eredeti megjelenés: LÁBADI Lénárd: Regionális posztapokalipszis (esszé). Híd, 2018/8., 50–51.
Létrehozva: 2018.08.01.