1967. XI. 17.
Elmekórtant olvasva: Egészséges állapotban
csak egy részét tudjuk megélni az igazságnak.
Az emberben genetikailag kódolt a vágy, hogy
kilépjen a merev dimenziók kötöttségeiből, az egészségéből, a normális fizikai
viszonyokból. A vágy, hogy egyszerre tudja vizsgálni a teret annak teljes
kiterjedésében, hogy mindenhol létezni tudjon benne, minden testrészével
más-más pontban. A vágy, hogy hallja a tárgyak rezgéseit, a gyomrából eredő
hangokat, hogy lássa a jeleneteket a falakon, az ablakokban, de főként az, hogy
egy fergeteges, színpompás látványként,
történelmi cirkusz forrásaként meg tudja élni a saját testét, a teljes
lényét.
Egy pillanat alatt megfogan a rémisztő
gondolat, hogy csupán kétlépésnyire áll az ablaktól, a tizedik emeleten,
mindössze egyetlen kézmozdulatra a késtől, vagy egyetlen fejmozdulatra a
faltól. Hogy még ezekre sincs szükség, elég, ha csak kiszúrod a szemet egy
ceruzával, vagy a saját ujjaddal, hogy minden egyes tárgy, minden apró mozdulat
a halál, vagy egy kibírhatatlan fájdalom, vagy csonkítás egy-egy lehetséges
oka. És ettől még rémisztőbb az a gondolat, hogy rajtad kívül, a tudatodon, az
önkontrollodon, az akaratodon kívül bármelyik pillanatban kipattanhat a halál
csírája...
Televízió. Amikor
megnyomjuk a gombot, hirtelen felvillan a tér, a kép, majd villámgyorsan
zsugorodni kezd, elalszik a fény, eltűnik egy felvillanó pontban, ami egyetlen
pillanatban kimerevedik, majd elillan, egy szikravillanás, visszafelé nézve,
mint amikor az idő/a film visszafelé pereg. Megnyomod a gombot, de a kép nem
tűnik el. Viszont még valami történt. Nem zajlik tovább az esemény, a kép.
Megmerevedett abban a gombnyomás előtti utolsó
mozdulatban. Megkövült kép, egy fénykép, az idő. És a személy kimondja az
utolsó hangot, az utolsó betűt. Egy a-t, vagy egy r-t. A szoba sípol ettől az
egyetlen hangtól, a beszélő nyitott szájától, amiből végeláthatatlanul zúg ez a
rettenetes, rimánkodó hang. Felhangosíthatod, lehalkíthatod, de nem múlik el,
mint ahogy a kép sem – amit világosíthatsz, sötétíthetsz, de kitörölni nem
tudod. Ha újra bekapcsolod a tévét, a kísérteties képek eltűnnek, a nő egy
pontban áll, és fokozatosan fakul a színe, miközben egy újabb mozdulat tör át
rajta, összefonódik vele, egy új kép, ami hirtelen megjelent valahonnan,
megtörve, aminek semmi köze az előzőhöz, és ha megpróbálod eloltani, minden meg
fog ismétlődni, és így fog megjelenni a szobádban egy selejtes lény és egy
halott hang...
A kép hirtelen megváltozik. Az
összezsugorodásra és a sötétedésre való törekvés.
Televízió. (Adalék
az előző jegyzethez.)
A férfinak, a főhősnek (nyugdíjas) nincs
élete, míg el nem kezdődik a tévéműsor. Ha délután kezdődik, ebéd után, akkor
addig le-föl sétál a házban, az utcákon, mint egy holdkóros. Semmi sem történik
vele, semmire sem gondol, nem is tud, nem is képes gondolkodni. Alig van
tudatában saját magának is. A műsort (bármilyen műsorról is legyen szó, bármiről
is szóljon, mindegy, ért-e hozzá, vagy sem), mint a nap kezdetét, szertartással
várja. Vécére megy, kezet mos, felfrissül, helyére tesz mindent, megigazítja a
széket, a hamutartót, a cigarettáját, a kávét, s kezdés előtt néhány perccel
már a foteljében ül, minden a helyén van, és várja a műsor kezdetét, valamiféle
feszült és magasztos érzéssel, mintha egy tervekkel és történésekkel teli új
nap kezdődne épp. A néhány délutáni és esti óra számára egy fárasztó, teljes
nap. Elcsigázottan tér nyugovóra, de azelőtt még figyelmesen áttanulmányozza a
holnapi tévéműsort (már a reggeli műsort is), úgy tervezgeti a másnapot, mint
egy felettébb elfoglalt ember. „Holnap tévézünk, dolgozunk, tanulunk.”
Fennhangon olvassa a műsort, majd magában olvas tovább, pontosan ismételget
néhány dolgot, felmondja a leckéjét. Majd aludni megy, hogy holnap pihenten,
munkára készen végezhesse a mindennapi teendőit, hogy élhesse tovább a saját
életét.
A nő: tévéműsor mint horoszkóp (heti és napi
bontásban). Jóslás, szerencsejáték, szellemidézés. Mindenkit név szerint ismer,
a bemondót, a színészeket. Állandó várakozás. A műsor vége felé már a
következőn gondolkodik.
A nő munkavégzésként, kötelességként, a
dolgaként, az életeként értelmezte a tévénézést.
Az idő a tévéműsor szerint múlt, onnan tudta,
hogy hány óra van stb. Ha a műsor rövidebb volt, akkor a napja is rövidült.
Áramkorlátozás. Szünet.
*
1967. XI. 21.
Ami a képernyőn zajlik, az a történelem, és
rajtunk kívül létezik, számunkra hozzáférhetetlen, és ezért részben irreleváns.
Majd egyszerre az ember beleavatkozik ebbe a történelembe is, hirtelen elhiszi,
hogy személyes, privát kérdésétől, beavatkozásától, részvételétől a világ a
feje tetejére áll, hogy legalább egy milliméternyit letér majd elérhetetlen,
bejáródott útjáról, eltér rendjétől.
És mindig valamiért különösen nehezére esett
egyedül néznie a tévét. Olyankor idegesnek, gyengének érezte magát. Egyensúlyra
és bűntársakra áhítozott. Olykor a televízió urának érezte magát, tehát a
világ, a történelem urának, mivel bármikor ki tudta kapcsolni azt. Azonban,
hogy ilyenkor nyugtalanság kerítette hatalmába, mintha a meghívott vendégek
előtt becsukná az ajtót. Amikor kikapcsolta a tévét, és a kép hirtelen
zsugorodni és sötétülni kezdett, bűntudatot érzett, és időnként úgy tűnt neki,
mintha az egész műsor a szobájában csak miatta létezne, és udvariasságból
köteles figyelmet szentelni neki. Egy másik pillanatban viszont mindennek a
fordítottját érezte: hogy ezek az emberek ott a képernyőn a saját életüket
élik, forgatják a történelem kerekét, hogy nagy hatalommal bírnak, hogy
megadatott nekik a szó (amit mindenki hall), mint magának az Istennek,
és ő csak egy kulcslyukon figyeli ezt a világot, amit ráerőszakolnak, ami
bizonyos értelemben igazgatja őt, ám mégis jelentéktelen számára, nem érdekli,
teljesen idegennek érzi.
Kérdéseket tesz fel bármivel kapcsolatban,
kapkodva, attól fél, nehogy lemaradjon, nehogy késő legyen, és az ő kérdése már
ne jusson sorra. Rettenetesen nagy (és leplezett) izgalommal követi a műsort, a
fiatalembert, aki kis cetliken újabb és újabb kérdéseket hoz be a stúdióba,
aggódik a saját cetlije miatt: jól megfogalmazta-e, helyesen írta-e, amit
kérdezni akart – annak ellenére, hogy ez akkor, abban a pillanatban igen
kevéssé volt fontos neki (vagy mégis?!) –, most viszont úgy tűnik, hogy fontos
– hogy pontosan azt, és csak azt szeretné kérdezni, amit leírt. Megkísérli
megelőzni az esetet, kicselezni a sorsot, hogy kitalálhassa, melyik lehet az ő
cetlije (kérdése), mintha a saját sorsát húzná ki (vagy egy olyan vizsgakérdést,
amin a teljes eddigi életének igyekezete múlik). Majd végre Šćekić felolvassa
az ő kérdését is, a személyes adataival együtt (amikor a telefonban megadta az
adatait, mintha tétovázott volna kicsit, arra várt, hogy a vonal másik oldalán
lévő hang külön megkérdezze tőle, de azért tartva attól, hogy ezt mégsem teszi
meg, hogy – megköszön mindent és leteszi a kagylót, és névtelen marad, ám ő
gyorsan bemondta a nevét [a középső betűvel együtt], majd a lakcímét, pontosan:
az utcát, a házszámot, az emeletet [sőt még a személyi igazolványának a számát
is]).
Šćekić: Zarić elvtárs (N) nem hangsúlyozta ki,
hogy kinek szánta a kérdést. Az ember (N) hangosan beszél a tévéhez: „az
elnöknek, az elnöknek!”, érzi, hogy leértékelték, az válaszolja meg, aki nem
annyira jelentős személy. Megpróbálja elkapni Šćekić tekintetét, hogy súgjon
neki, az arca görcsbe rándul, ropogtatja az ujjait, megint fusson-e a
szomszédért, telefonáljon-e a műsorba. El fog késni, nem fogják megvárni, ők
azt hiszik, hogy neki mindegy, hogy ki
válaszol majd az ő kérdésére. Elmulasztotta a legfontosabbat, és
egyébként is, a neve ezentúl határozottan (megváltoztathatatlanul) a gyáva
bizonytalanság szinonimájává vált, mindent veszélybe hozott ezáltal, a
fellépését, a tekintélyét, a határozottságát, mindent. Teljesen más hangzása
lett a nevének, amitől a személyisége is megváltozott.
Az alelnök (vagy a II. személy) válaszolni
kezd. Előzőleg megismételteti a kérdést Šćekićtyel, és az ismétlés által
Zarićnak (N) úgy tűnik, mintha vesztett volna értékéből a kérdés, mintha
hirtelen elidegenedett volna tőle, már nem is az ő kérdése, most már bárkié
lehet, akár épp Šćekićé is, és közben az alelnök is, válaszadása közben,
Šćekićre néz. Azzal a megszokott fordulattal kezdi a válaszát, hogy „ez egy
érdekes kérdés”.
Másrészt Zarić valahogy érzi hatalmának
erejét, valamiféle néma, de tolakodó jelenlétet a képernyőn lévő szereplők
között, sőt, a rájuk gyakorolt saját (pillanatnyi) hatalmát és erejét, aminek
ők nincsenek is tudatában, ezért is mellőzik. A nevét mégis kimondták, ezrek
hallották, és e két egymásnak ellentmondó érzés miatt vívódik most. Ő alig
figyeli a választ, a válasz (jelenleg) a kezdettől fogva nem érdekelte, a
választ fejből tudta, a lényeg, hogy a kérdés elhangzott, méghozzá az ő
kérdése, és nem másé. A válaszhoz már semmi köze, a lényeg, hogy ő a kihívó,
aki ügyesen szerepelt. Az a fontos, hogy tettének következményei vannak,
teljesen mellékes, hogy ezek milyen következmények. A lényeg, hogy belekezdjen
valamibe, ha nem is a tettek terén, de legalább szóban.
És amíg az alelnök beszél, Zarić (N) feláll és
kimegy a szobából. Nem kapcsolja ki a televíziót (egyszerűen nincs miért, és
egyébként is neveletlenség lenne), csak kimegy, és résnyire nyitva hagyja maga
mögött az ajtót.
*
1967. XII. 22.
Az elbeszélésekhez szolgáló összes ötletem
pamfletszerű, az utóbbi időben legalábbis mindegyiknek egy kép, egy szituáció a
központi eleme vagy egyfajta feloldása, ami vagy ellentmondásos vagy elfajult,
embertelen stb., amihez egy bizonyos crescendo vezet, az effektusok fokozatos
erősödése, és utána széthullás, fanfárok, és mindez azért, hogy hosszú távon
bebizonyosodjon valamiféle eleve rögzült alapgondolat, valamilyen tiltakozás.
Teljesen rabul ejt ez a képlet, ez a központi kép, ami körül forog minden,
ugyanakkor eszembe ötlik az Életrajz is és minden újdonsült gondolat, struktúra
szempontjából, arra hasonlít. Mindegyik történet nagyon egyszerű, elcsépelt
zenei frázis. Adott egy furcsa, kezdetleges szituáció, vagy egy elváltozott psziché,
rövid előtörténetként és szövegkörnyezetként, ezért a téma így egyfajta ferde
szemszögből nézve bukkan fel, majd a téma hangsúlyozása, leírása és
illusztrációja következik. Az új körülmények között (a szereplő mellett), az
elbeszélésbe valamilyen jelképes tárgyat is bele kell szőni (életrajzok, az
átváltozás súlyát hordozó autó, vagy megsokszorozódás), adott esetben még
néhány személy, azaz antiszemély, ami szintén hatással van, végzetessége, egy
felsőbb erő által vezetve (legalábbis a személy szempontjából) – a hősök között
kialakul valamiféle konfliktusszerűség (a jelképes tárggyal kapcsolatban), majd
a konfliktus kitör, szétrobban (hogy ne mondjam, megoldódik), a személyiség
javára (természetszerűen) fejlődik, meghatározza, átéli utolsó végzetes átalakulását,
tehát meghal (legalábbis lelkileg), habár az ő halála mindig kétes, valótlan,
sohasem teljesen világos, teljesen emberi – és ennyi az egész.
Az a kellemetlen az egészben, hogy eddig sosem
próbáltam eltávolodni ettől a képlettől, minden egyes apró ötletet, gondolatot,
képet megpróbálok ebbe beletömni, áthúzni rajta és megoldani a bevett ritmus
vagy mechanizmus által. Semmit sem kutatok, a könnyebb utat választom azon
ellenállhatatlan vágy által vezérelve, hogy csak írhassak, és hogy az az írás azért
jó is legyen, fejet hajtok e szokásom előtt, amit az eddigi, mindössze két
elbeszélésem megalkotása során alakítottam ki.
Meg tudok-e szabadulni ettől szabad
akaratommal, vagy csak nagy munka árán, magamat írva le e képlet által, amivel
könnyíteni szeretnék a munkámon.
*
1967. XII. 28.
Ötlet: Minden reggel kimerülten és erőtlenül
kelek fel, az álom nélküli alvás másnaposságának szédületében, rosszul érzem
magam. Ahhoz, hogy fel tudjak kelni, észhez tudjak térni, megfelelő mennyiségű
erőt tudjak meríteni a naphoz, az ébredés folyamán átélem saját halálomat;
minden alkalommal egy másik halált, attól kezdve, amit gondolataimban az
elejétől a végéig leírok – a saját halálom képéig és a halálom későbbi
kinyilvánításáig, a családom gyászolásáig stb. (a sajnálat, a részvét érzésének
szüksége). Az álom kárpótol. Mivel álmaimban nem tudok megszabadulni
traumáimtól, félelmeimtől, ezért (tudatosan) átélem őket, ébren megálmodom,
amitől kitisztulok és erőt tudok meríteni aznapi aktivitásaimhoz. A halállal
kapcsolatos átélések némelyikét megismétlem (mivel már kihasználtam a teljes
készletet), némelyiket gyakrabban, másokat ritkábban, drámaiságuktól függően, a
fel nem használtakat (az ismétlődőket, amikből egyre kevesebb van)
tökéletesítem, kidolgozom, új részletekkel gazdagítom, javítok a régieken,
amikre hibátlanul emlékszem, kidolgozok egy teljes (szóbeli) művészi alkotást a
saját halálomról.
Egyik reggel arra ébredek, hogy a halálomról
szóló történet, a már legkisebb részletekig kibővített, a hibátlanul
kidolgozott, a megmerevedett, olyan szinten tökéletes, hogy abba már egy új
szó, egy új gondolat sem fér bele (mert már kialakította saját
szabályszerűségeit), egyszerűen nem jelenik meg; mintha teljesen
elfelejtődött volna, kimerültnek érzem magamat, nem tudok észhez térni, nem
tudok annyi erőt szerezni, hogy ki tudjak lépni e félig alvó állapotomból, e
szörnyű félálomból, s érzem, ahogy a kimerültség nő, ahogy egyre
természetesebbé válik, miközben a rettegés fojtogat, mert nem jut eszembe
egyetlen történetem sem. A fejem üres, egyetlen más gondolat sem tudja ezt
helyettesíteni. Majd ugyanebben a pillanatban hinni kezdem, hogy most ez a
halál előjele, nincs egyetlen gondolatom sem a halálról, amiket az előző
napokban szerkesztgettem, s a gondolatok hiánya miatt gyengülni kezdek,
kimerülök, és a halál, amit olyan sokáig emésztgettem, hirtelen ereje teljében,
bosszúállóan a testembe áll.
Mivel nem jön egyetlen halálos történet sem,
végig azt hiszem, hogy igazából fel sem ébredtem még, hogy ez még mindig az
előbbi álom és ébrenlét keveréke.
A halál előjeleként értelmezve, hirtelen
teljesen kiürülve e reggeli álmok hiányában, valóban öngyilkosságot követek el,
méghozzá nagyon egyszerűen, annak tudatában, hogy az előbbi egy bonyolult
irodalom része, ez pedig egy valós tett, ami saját előszava és drámai
fordulatai nélkül pereg, rémes egyszerűségében, mereven és határozottan.
*
1968. I. 15.
Az elbeszélések lehetséges formáiról. Úgy
tűnik, hogy egy központi folyamat, elváltozás, metamorfózis miatt féloldalnyit
fogok akaratlanul elfecsérelni, két szót legalábbis, többnyire leírót,
körülírót, ami be kell vezessen a történet hangulatába, aminek le kell írnia
egy adott kört a cselekménymag körül. Az egyik ilyen lehetséges forma a
„fotográfiából”. Talán. Alámerülni egyetlenegy cselekmény mélységeiben,
amely főként mechanikus, s ami ismétlődik, ami a saját határaival együtt sem
nyújt s nem is mutat semmi különöset. Mindezt in medias res, majd
koncentrikus körökben bővíteni, valójában beleesni, mint kő a vízbe,
váratlanul, felkészülés és magyarázat nélkül. Van a cselekmény képe, ami
látszólag nyugodt állapotban van, vagy lerakódik bizonyos törvényszerűségek
szerint, s másrészt van a szubjektum, illetve a szubjektumok, pontosabban a
tudat, ami behatol a cselekmény képébe, elhomályosítja a tükörképet, és
váratlan képek sorozatának terjedését idézi elő.
Ámde – ez a mozgás csak a látható világ
mozgása, az imént már említettem, hogy létezik egy állandó belső mozgás, mind
az élő, mind az élettelen dimenzióban. Akkor vajon ezek szerint a tárgyak és a
dolgok nyugalmi állapota (nyilván abban az esetben, ha cselekvésként vagy
történésként íródott, vagy derítették ki) szintén a történet részét képezi-e?!
Létezik a térben való mozgás – az értelem belső, molekuláris szintű mozgása, és
létezik a feszültség, a külső és a belső nyomás, a kohéziós erő közötti
egyensúly felállításának feszültsége.
Ebben az esetben az elbeszélés a tudat vagy a
mozgás bármely külső megnyilvánulási ráhatásának ideje lenne a tárgyak és az
élőlények látszólagos nyugvó állapotára, valós belső nyugtalanságukra, valamely
belső mozgás felnagyítására, ami önnön túláradása, egyensúlyvesztése folyamán
saját kereteiből tör ki. Voltaképpen a kétféle történés (mozgás) viszonya.
Ez lenne egy a lehetőségek közül.
*
1968. I. 23.
Az „asztigmatizmus” koncepciója mellett a
következő változatok is lehetségesek:
a) az emberek száma nő csak, megkettőződik,
míg a dolgok száma nem változik;
b) hogy csak napról napra tűnnek el bizonyos
dolgok a családból, az irodából, a gyárból stb.
c) hogy asztigmatikus jelenség történjen az
emberekkel és a dolgokkal szemben, de hogy ne jöjjön létre a valós
megkettőződésük, hanem csak úgy nyíljanak meg előttem, mint egy ajtó, és
akadályozzák meg az emberekkel való közvetlen kapcsolattartásomat, illetve a
dolgok használatát.
*
1968. I. 25.
Minden rövidebb vagy hosszabb időszaknak
megvannak a saját varázsigéi, amelyek vagy terápiaszerűen hatnak az általános
pszichózisra, vagy jelszavakként élnek a privát vagy a hivatalos életben,
esetleg olyan erővel vannak felruházva, amelytől minden dolgot meg tudnak
oldani, meghatározni és a helyére tenni. Legtöbbször az, aki kimondja ezeket a
szavakat, úgy tesz, mint Aladdin, szellemet hív a csodalámpából, voltaképpen
pont ezek azok a szavak, a „Szezám, tárulj!”-féle varázsigék egy adott
társadalmon belül, egy kommunikáció legfontosabb és általában hamis elemei.
Legtöbbször már nincs mögöttük tartalom, de valamiféle szent konvenciók
alakjában fennmaradnak, és nagy árat fizet érte az, aki kétség vagy el nem
ismerés által veszélyezteti ezeket: „társadalmi és gazdasági reform”, „munkás
önigazgatás”, „önigazgatási viszonyok”, „integráció” és hasonlók.
Elméleti szempontból ezek intakt, szent
fordulatok, senki sem vonja kétségbe igazságértéküket, fenntarthatóságukat,
értelmüket; ezzel szemben a gyakorlatot éri a kritika. Az idő múlásával aztán a
fejlődés dialektikája, különböző specifikumok stb. által ezek a jelszavak
megváltoznak, majd elvész a szentnek hitt valamikori értékük is, és így a
végtelenségig. Ezt bizonyítja megannyi történelmi példa, szlogen... tabu,
zászló, cég.
Mindezekből mára főként a cégelnevezések
maradtak csak – Testvériség–egység üzlet, Budućnost gyár. Ezzel szemben
jelenleg nem a jövőnek, inkább a „jelennek”, a „valóságnak” élünk.
Eredeti megjelenés: Judita ŠALGO: Naplójegyzetek, 1967–1980 (LENKES László fordítása) = Híd, 2019/3., 85–93.
Létrehozva: 2019.11.12.