piac
elmész a piacra és kérsz fél kilót
ő meg már méri is neked a 20 dekával többet és kérdezi, hogy mehet-e
akkor, amikor már az egészet elcsomagolta
a mérleg mindig a gyümölcshalom mögé van rejtve, hogy ne lásd a számokat
és még egy almát nyom a kezedbe
és azt mondja
„ez a tiéd, szééépségem”
és úgy tűnik, még jól is jártál
de amikor hazaérsz, rádöbbensz
hogy a négyszeresét fizetted
és akkor te vagy a bűnös mert mindig elfogadod az almát a kígyótól
anti.hermeneutikus
úszás a textus spektákulumában
felejtsd el a termeszek vonulását
a költészetnek érthetőnek kell lennie
úgy írj hogy mindenki megértsen
írjál baszkódva
hétköznapi vagy stilizált nyelven
elmélet kritika feminizmus marxizmus
borzalmas konstrukciók
nehéz
nehézkes
csúf ez költészetnek
senki nem érti ezt
a költészet nem gondolkodik a költészet ostoba
áttetsző medúzák úszása
a textusnak áttetszőnek kell lennie
birtokolni a kulcsot
amivel mindenki kizárhatja ami alant van a dinnye mélyén
mindenkinek meg kell értenie
éreznie jó vagy rossz ízű
úszás a textus tengerében
az obskúrus sziklák odalenn cápákra hasonlítanak
félek nehogy leharapják a lábam
nehéz
nehézkes
csúf ez költészetnek
a parataxis elmerül a képernyőbe
kapjátok be ez
nem megérteni való
épületek közötti állóképek
sárga bútordarabokkal
beköltöztünk a vár alá
az óváros gödrébe
a hódok tavára
ott éltünk néhány sárga éven át rágtuk a papírt
összetörtünk hat tányért és még több narrációt
macskák jöttek s mentek, csak a Macska nevezetű macskánk
maradt meg s aludt a lábunkon
mert felhizlaltuk és simogatnivalóvá szelídítettük
minden formalista nő olyan formát lát ebben, mely több mint forma
én jelena anÄ?elovskát látom amint kanapét cipel a hátán
úgy megy be a közeli épületbe
elmegyek a
kaszárnyába
a házikóba melynek nincs egyetlen saját szobája sem
tömegszagot áraszt
a tányérokból zajos cikcakk hangok meredeznek
minden hang először forte majd fortissimo majd egymást túllicitálva egyre erősebb és erősebb
huszonhat órán át tart az előadás melyben próját esznek
majd újra
j. és én is az írást tanulmányozzuk
ő elmegy a napos rakpartra és nézi a mezítlábas embereket a felhős part-
oldalon
én a külvárosból integetek neki
elhagyatott ház a központban
megszállták a szellemek
kulcscsomókkal jönnek-mennek
egyszer elvitték a gitárerősítőnket is
és beszartak a végtelen ürességbe nem húzták le a vizet kiugrottak az
ablakon
rózsák nőttek a ház körül és várták a kotrógépet mely bármely pillanatban megérkezhetett mindent
simogatnivaló felületté szelídíteni
arra gondoltam vajon hol a szürke Macska macska
talált-e barátnőket a vár alatt?
találkozott-e jelena macskájával csütörtök délután?
később olyan kicsi lett a lakás mint egy kölesszem
nagy kék pilates-labdával a közepén
és szemöldökcsipesszel a kezemben a szemöldökcsipesz a legtürelmesebb barátnő
majd megint ház és a külváros
nedvességtől megfeketedett falak
ablak melyre soha nem tűz napsugár
fagyiszínűre meszeltük a szobát és megköszöntük a főbérlőknek hogy
érett formákat szedtek nekünk a kertből
megettünk még néhány millió betűt hagytuk a szerelmet kicsírázni
költözünk
a 68-as lakásba
darwin galambjai üdvözölnek bennünket vili jobban szereti a szomszédokat a rokonoknál
a lakásnak több utcája is van
a kacagó galamb még kicsi és nem tud repülni
a mérnök galamb hordja neki az ételt
alig várom hogy megmutassam jelenának a virginia woolf utcát az új
lakásban
ahol formák nőnek
nőnek a kisgalamb szárnyai
nő a köleskása a ringlin
fotel nő ki a falból hangosan kacag a roló
integetek jelena barátnőmnek, huszonhat épületen és hétszázhatvankét
ablakon át
integetek neki
a ringlin áll az odaégett köleskása nicsak, nő a Macska macska is (valahol a sárga geográfiában)
még több betű nő ki a falból
termékeny hely ez képernyők néznek ránk mindenhonnan
a dialektikus galamb átrepül a nomád tájon
és látja jelenát ahogyan útra készülődik
Eredeti megjelenés: Maja SOLAR 2014. Piac * Anti.hermeneutikus * Épületek közötti állóképek (versek) (ford. OROVEC Krisztina) = Híd, 7., 46–49.
Létrehozva: 2014.07.01.