Alenka Bartulović, a Ljubljanai Egyetem
Bölcsészettudományi Kara Néprajz és Kulturális Antropológia Tanszékének docense
szlovénül publikált doktori értekezésében bosznia-hercegovinai terepmunkái
alapján elemezte a bosnyák1,
a szerb és a horvát „elképzelt közösségeket”, illetve a kulturális
identifikáció komplex stratégiáit, s feltárta azokat az előbbiekkel
szembehelyezkedő egyéni, antinacionalista diskurzusokat, amelyek a szarajevóiak
mindennapjait, élettörténeteit, múltját, jelenét és jövőjét alkotják.2 Jelen munkában áttekintem a nacionalizmus tudományos diskurzusainak egy részét,
majd Alenka Bartulović munkái, előadásai3 és
saját olvasmányaim mentén körvonalazom az antinacionalizmus aspektusait, és
külön foglalkozom a jugonosztalgia kérdéskörével.
Klein András a Comparative Balkan
Parlamentarism című kötetről4 írt recenziójában a nacionalizmus fogalmának két jelentést tulajdonít: egyrészt
egy nyelvi-kulturális közösség azonosságtudatának alapja, másrészt pedig a más
nemzetiségűekkel szembeni intoleráns magatartás kifejezője is lehet (KLEIN
1996; 181). A fenti megkülönböztetést erősíti Demeter Attila is, amikor azt
írja, hogy napjaink nacionalizmusa kevéssé hasonlít a nemzeti eszmény 19.
századi alakváltozatára, habár valamilyen értelemben örököse annak. A romániai
köznapi tapasztalataira hivatkozva írja, hogy „a nacionalizmus manapság alig
több erőteljes és összefüggéstelen érzésnél, ami hol a sovinizmus, hol a
xenofóbia formáját ölti”. Majd így folytatja: „ha a nacionalizmus valóban
csupán érzület, a gyűlöletnek valamiféle kollektív és kollektivitásra irányuló
formája, akkor értelemszerűen híján van mindenféle eszmei tartalomnak; végső
soron nem egyéb […] mint etnikai torzsalkodás, egyszerű törzsi érzés” (DEMETER
2002; 52).
Alain Dieckhoff a nacionalizmusról szóló
diskurzusokat áttekintve két nemzetfogalomra hívja fel a figyelmet. Az első
típus a polgárok szabad szövetsége, egy önkéntes politikai konstrukció, amely
például a francia nemzetfelfogás alapja. A második pedig egy történeti közösség
megtestesülésének, az identitásérzés kifejeződésének, egy természetes rend
megnyilvánulásának tartja a nemzetet. Utóbbi a német romantika idején alakult
ki, majd 1870-ben erősödött fel (DIECKHOFF 2002; 7). A megkülönböztetést Hans
Kohnhoz5 köti, s munkájában megkísérli felhívni a figyelmet e megkülönböztetés6 problematikus voltára. Hangsúlyozza, hogy mivel az előbbiek földrajzi területek
vagy egymással szemben álló szellemi hagyományok tükrében kerülnek
megjelenítésre, a két perspektíva rendszerint keresztezi egymást. Megítélése
szerint kockázatos a „keleti nacionalizmus” címkéjével jelölni a kis kelet-európai
nemzeteket, ahol az „egységes kultúra” megalkotása a nemzeti mobilizáció
velejárója volt (DIECKHOFF 2002; 8). Érvelését kelet-európai példákkal
magyarázza, s különválasztja az „állami hagyománnyal rendelkező” országokat és
a „kis nemzeteket”. Az előbbiek között említi például Magyarországot is, ahol a
nemzet már a középkorban politikai reprezentációval bírt, még ha a nemesség
egyedül saját magát ismerte is el annak megtestesítőjeként. Nemzeti
követeléseket politikai érvek támasztották alá, és csupán marginális szerep
jutott a kulturális nacionalizmus eszméi alkalmazásának: a kulturális
követelések egyfajta segédeszközként szolgáltak (DIECKHOFF 2002; 17). A
kelet-európai kis nemzeteket – melyek között Litvániát, Szlovákiát és Romániát
említi – háromszoros hiány jellemezte: nem rendelkeztek politikai és társadalmi
egységgel, ugyanis hiányzott a helyi vezető elit, ugyanakkor a kulturális
hiátussal is szembe kell nézniük, mert nem volt magaskultúrájuk sem. Számukra a
kultúra jelentette a legkönnyebben kiaknázható forrást a nemzetépítésben,
melynek segítségével megerősíthették politikai identitásukat. Megjelentek a
kulturális vállalkozók, kezdetét vette a nyelv egységesítésére és a népi
kultúra gyűjtésére irányuló törekvés. S amint a kultúra használata tömegmozgalommá
vált, megerősítette a politikai alárendeltséggel való szembenállást (DIECKHOFF
2002; 18). Megítélésem szerint a hosszú időn át török uralom alatt élő szerbek
és más balkáni népek is az utóbbi – a dieckhoffi értelemben említett – „kis
nemzetek” közé sorolandók.
A szocialista Jugoszláviában az állam
legitimitásának elérése céljából a múlt fölött szemet hunyva a jövőre tekintett
– írja Gordana Đerić –, viszont 1989 után megváltozott az irányvonal, és a
történelmi materializmust felváltotta az emlékezés nemzetiesítése (ĐERIĆ 2010;
101). Előtérbe került a nemzeti történelem, melyben aranykornak a régmúlt
időszakot, a királyi Jugoszláviát és annak elődeit tekintették (ĐERIĆ 2010;
101). A volt jugoszláv államok közül Szerbiában a régmúltat ünnepeljük, a nemzetközi
ünnepnapokat és az ortodox vallási ünnepeket üljük meg: az újévet, az államiság
napját, a munka ünnepét, az ortodox karácsonyt és húsvétot. A pravoszláv
felekezet tagjai szabadnapot igényelhetnek családi szentjeik ünnepének első
napjára, a római katolikusok karácsony és húsvét napjaira, a muszlimok a
ramadán első napjára és a Kurbanra, a zsidó vallásúak a Jom Kipurra. A
történelmi nemzeti napok közül Szerbia Szent Szávát és a Vidovdant ünnepli. A
mai ünnepek nagy része azok közé tartozik, amelyeket a szocializmus ideje alatt
tiltottak.
A nacionalizmus egy másik
megnyilvánulásával találkozhatunk Alenka Bartulović Nacionalizmus az
osztályban: a Bosznia-Hercegovinában zajló (1992–1995) háború narratívái a
Szerb Köztársaság történelemkönyveiben című tanulmányában, ahol a szerző a
háború iskolai reprezentációját vizsgálta (BARTULOVIĆ 2006; 51–72). A
tankönyveket a nemzeti identitásformálás egyik legjelentősebb eszközének
tekinti, s terepén, Boszniában a különállóság megjelenítésére, különösen a
bosnyák, a horvát és a muzulmán nemzeti identitás egymástól való elválasztására
használják, míg Bosznia-Hercegovina kultúráját, a későbbi publikációban
(BARTULOVIĆ 2013; 2015) megjelenített nemzetek feletti boszniai identitást
negligálják. Következtetéseiben arra jut, a szerb történelemkönyvek narratívái
tisztán mutatják, hogy a szomszédos Szerbiával való egyesülési törekvés
továbbra is létezik: a szerb gyerekeket úgy nevelik, hogy ne tekintsék
szülőföldjüknek az országot, a szerb entitást előtérbe helyezik a békénél, s a
szerb nemzetet ártatlan áldozatként tüntetik föl, továbbá követik és
tolmácsolják a média és a politika diskurzusait, melyekben a szerbek
szenvedéseit egyenlőnek tartják a zsidókéval, míg az iszlám vallást7 Bosznia-Hercegovina egyik legnagyobb veszélyének tekintik (BARTULOVIĆ 2006; 51,
59–61). Több helyütt jelentős feszültséget érzékeltet a mi és az ők, vagyis a
mások kategóriája és a kettő (vagyis három: szerb, horvát, bosnyák) kategorikus
elválasztása között, amely a magyar kutatásokban feischmidti értelemben „egy
viszonyt és hozzá kapcsolódóan egy strukturálisan is fontos látásmódot jelöl,
amely az elhatárolódás és a különbségtétel társadalmi praxisaiban realizálódik”
(FEISCHMIDT 2010; 7), vagyis etnicitásként tételeződik.
Alenka Bartulović kutatásai betekintést
engednek a Nyugat különböző értelmezéseibe, az eurocentrikus diskurzusokba és
azok visszatükröződéseibe, a múlt lokális ideológiai örökségébe, amely
meghatározó szerepet játszik az identitásépítési folyamatokban Európa délkeleti
peremén. Doktori értekezésében feltárja a Bosznia-Hercegovina lakosai körében
lejátszódó identitáskonstruálási folyamatokat, a megőrzés, az átformálás és az
újrafeltalálás mechanizmusait és motívumait, összességében – írja az angol
nyelvű összefoglalóban – mindazokat az elveket, amelyek mentén a 21. századi
bosznia-hercegovinai egyén meghatározza önmagát (BARTULOVIĆ 2013; 449). Egyik
esettanulmányában a boszniai identitás revitalizációs törekvéseinek
vizsgálatára fókuszál az 1995 utáni Szarajevóban (BARTULOVIĆ 2015; 53–68). A
daytoni konferenciát követő békeszerződés értelmében Bosznia-Hercegovina
1995-ben föderatív felépítésű állammá alakult, amely az önmagában is föderatív
struktúrájú Bosnyák–Horvát Föderációt és a boszniai Szerb Köztársaságot (Republika
Srpska) foglalja magába.8 Ettől kezdve az országban a horvátok, a szerbek és a muzulmánok vallási alapon
meghatározott zárt közösségeket alkotnak. A boszniai Szerb Köztársaságban
viszont a nemzeti vezetők a történelemórák keretében a múlt etnikailag
megtisztított vízióját és a szerb, horvát, bosnyák nemzet egymástól
különválasztott legitimitását hangsúlyozzák (BARTULOVIĆ 2006; 65), ezzel
erősítve azt a helytelen, ámde gyakori következtetést, hogy a kultúra olyan
elv, amely merev határokat von egyes csoportok közé (DIECKHOFF 2002; 11).
Bartulović megállapításai szerint a
boszniai identitás a háború utáni kontextus antinacionalista diskurzusának
keretében a kikényszerített önmeghatározásokkal szemben konstruálódott, de a
bosznia-hercegovinai belső kategóriák politikai promóciójának rekonstruálását
is szolgálja (BARTULOVIĆ 2015; 53). A kikényszerített önmeghatározás
tekintetében szükségesnek tartom Bosznia-Hercegovina sajátos helyzetét
értelmezni. A volt jugoszláv államokban a jugoszláv történelmet három
ideológiai megközelítésből tolmácsolják: a kommunista, a nemzeti-nacionalista
és a plurális-kritikus értelmezések mentén (KULJIĆ 2011; 41), ám mindegyik
ország politikai vezetésében a nacionalista alapállás dominál.
Bosznia-Hercegovinában a nemzeti tudomány égisze alatt szorgalmazzák a három
államalkotó nemzet (bosnyák, horvát és szerb) dominanciája megtartásának
fontosságát és választott képviselőinek a megjelenítését az ország politikai
terében, s közben e karakterológiák a lakosság hétköznapi kommunikációjának
részévé is váltak. Bartulović a nacionalista politikai beállítottsággal szemben
álló, magukat antinacionalistaként tételező szarajevóiakat vizsgálta, akik nem
tudnak vagy nem akarnak behódolni a „háromfejű nacionalista kígyó terrorjának”
(BARTULOVIĆ 2015; 54–55). Interjúalanyai nem kívánnak tagjaivá válni a három
felkínált opció (szerb, horvát, bosnyák) egyikének sem, s olyan jogokért
küzdenek, amelyekben az egyén önként dönthet hovatartozása felől. Bartulović
azonban arra a következtetésre jut, hogy a boszniaiak és a hercegovinaiak
ideális politikai és kulturális közösségének népszerűsítése nem áll távol a
vele szemben álló nacionalista törekvésektől, s mindezt a boszniai
mentalitásról való külső és belső megnyilvánulások, meglátások és imaginációk
elemzéséből származó eredményeivel magyarázza, melyeket a következőkben fejtek
ki.
A vizsgált meghatározások nem mellőzik a
történelmi kontextust, amely mentén a nyugati, külső kategorizációban a
harcedzettség, harcra készség kerül előtérbe, mely e külső perspektíva számára
nemcsak a vizsgált ország, hanem az egész Balkán mentalitásbeli és kulturális
jellemzője is. Előbbire pedig ráépül a szocialista múlt képe, amelyben a
politikai hűség mintaképében jelenítődnek meg a boszniaiak. Az
antinacionalisták kategóriái (vagyis a belsők) a már említett nyugati
meghatározások, vagyis a külföldi, de a hazai mentalitáselméletek és az
aktuális államvezetéssel, továbbá a megfogalmazói által lehetségesnek vélt
jövőképből állnak. Megítélésük szerint a közös mentalitás ideája alatt kevésbé
jelentős hatást fejthetnek ki az etnikai, nemzeti és vallási hovatartozások, s
a boszniai mentalitás egy nemzetek feletti kategóriává válhat
Bosznia-Hercegovinában (BARTULOVIĆ 2015; 59–60). Bartulović tanulmányát azzal
zárja, hogy habár eszközeik folytán közelednek a nacionalista törekvésekhez, a
boszniai identitás stratégiai esszencializációja az egyetlen hatásos eszköz a
nacionalista ideológiákkal és karakterológiákkal szemben (BARTULOVIĆ 2015; 64).
Az említett boszniai identitás
újjáalakítása mellett Bartulović az antinacionalista stratégiák közé az idevágó
művészeti megnyilvánulásokat és az elveszett hely körüli, vagyis a
jugonosztalgikus diskurzusokat sorolja. Kutatómunkája során a szarajevóiak a
velük készített életútinterjúkban felszínre kerülő „normális élet” alatt rendre
a szocialista Jugoszláviát értették, melynek eltűnéséért a nacionalizmus
megerősödését okolták (BARTULOVIĆ 2013; 394). Dolgozatom második részében
megkísérlem áttekinteni a volt jugoszláv államok területén felszínre törő
antinacionalizmus egyik aspektusának társadalomtudományi megközelítéseit.
Jugonosztalgia és társadalomtudományi
diskurzusok
A modernitásban az általános választójog
bevezetésének idején az a cél került előtérbe, hogy az állam minden polgárát,
felekezeti hovatartozására, nemére, származására és vagyoni állapotára való
tekintet nélkül egyforma mértékű politikai képviselet illesse, ami azt
eredményezte, hogy az állam polgárainak elképzelt politikai közösségétől
elvárták, hogy felekezeti és minden más szempontból semleges legyen. Ennek
elérésére mindazokat a kötöttségeket, amelyek esetlegesen megoszthatták volna a
politikai közösséget, a magánéleti szférába utalták (DEMETER 2002; 56). A titói
szocialista Jugoszlávia is ennek alárendelve szervezte a társadalmat a
felszínen, jelmondatuk, a testvériség–egység jegyében. Csorba Béla megítélése
szerint például a szocialista Jugoszláviában a szellemi jugoszlavizmus, amely a
nyitottság, az európaiság és az antinacionalizmus szinonimája, csupán a
jugoszláviai magyar értelmiségiek fejében létezett, és semmilyen kapcsolatban
nem állt a regnáló politikai jugoszlavizmussal (CSORBA 1994; 106). Megítélésem
szerint azonban, a jugoszlavizmus eszméje a fenti értelemben él tovább a volt
Jugoszlávia területén, a mindenütt politikai uralmat gyakorló nacionalizmus
homlokterében, kevésbé politikai, s inkább társadalmi közegben, a jugonosztalgiában.
A jugonosztalgia fogalma a szocialista
Jugoszlávia szétesésének háborús atmoszférájában jelent meg először. A
nacionalizmus hívei jugonosztalgikusoknak nevezték azokat az állampolgáraikat,
akik 1992 után is az egységes Jugoszlávia eszméjében hittek, s igyekeztek
eltiltani őket minden közéleti szerepléstől. Később az így emigrált
értelmiségiek közül a horvát/jugoszláv írónő, Dubravka Ugrešić
publicisztikájában a fogalmat a volt Jugoszlávia utódállamaiban megjelenő
nosztalgikus megnyilvánulások megnevezésére használta (VUKČEVIĆ 2014; 24–40), s
máig ez az általánosító értelmezés tölti be a nyilvános diskurzusokat. A
tudományos diskurzusokban – habár a fogalomhasználat eltérő, megjelenik például
a „yustalgija” (MIJIĆ 2011) és a „jugostalgija” (GORUNOVIĆ 2014) elnevezés is –
a volt állam iránti nosztalgikus megnyilvánulások vizsgálata keretet szolgáltat
a Jugoszlávia utódállamaiban és a diaszpórában zajló kortárs és történeti
emlékezetpolitikai folyamatokat kutató társadalomtudósok számára. Egyes kutatók
a későbbi vizsgálatok módszertani keretét is kijelölték: az Ivan
Kovačević–Žarko Trebješanin–Dragana Antonijević szerzői hármas két tanulmányban
foglalta össze a jugonosztalgia-kutatás elméleti és fogalmi keretét, és
kísérletet tettek a kutatási irányok meghatározására (KOVAČEVIĆ et al. 2013a;
2013b). Bár korábban már monografikus feldolgozások is születtek Todor Kuljić
és Mitja Velikonja tevékenysége folytán. Todor Kuljić terjedelmes
áttekintésében arra kereste a választ, hogy milyen mechanizmusok ösztönözték a
titoizmus kialakulását, fenntartását és átértelmezését, de a titoizmus
felelevenítését ellenző csoportosulásokkal is foglalkozott (KULJIĆ 2010; 2011),
míg Mitja Velikonja a Titóval kapcsolatos nosztalgia megnyilvánulási formáit
járta körül, és megalkotta a titosztalgia fogalmát 2008-ban publikált kötetében
(VELIKONJA 2010; 200).
A volt Jugoszlávia országainak
társadalomtudósai otthon és a világban, továbbá külföldi kutatók is, jelentős
számú tanulmányt, cikket, szakdolgozatot jelentettek meg a jugonosztalgia
témakörében. Mindezek közül az általam ismert és áttekintésre szánt munkákat
Velikonja és Emilija Mijić megkülönböztetését követve két nagyobb értelmezési
keretbe illesztem. A két szerző a vizsgálódásai során elválasztja egymástól
egyrészt a jugonosztalgiával kapcsolatba hozható fogyasztási cikkeket
forgalmazó vállalkozásokat és vásárlóikat – Velikonjánál a titosztalgia
kultúrája vagy nosztalgia kultúrája, Mijićnél pedig yusztalgikus fogyasztás –
másrészt az egyéni, mentális élményeket –, amelyek Velikonjánál titosztalgikus
kultúra vagy nosztalgikus kultúraként, Mijićnél pedig fogyasztói yusztalgiaként
kerülnek definiálásra (VELIKONJA 2010; MIJIĆ 2011).
Az első keretbe tartozó, a fogyasztási
cikkekre és a köréjük szerveződő diskurzusokra fókuszáló munkák közül Emilija
Mijić fogyasztási folyamatokat és nosztalgikus narratívákat vizsgált a
Jugoszláviához köthető anyagi kultúra kontextusában (MIJIĆ 2011), Jovana
Vukčević vizsgálati fókuszában pedig a volt jugoszláv köztársaságokban székelő
kereskedelmi vállalkozások állnak, s a kutatónő arra kísérel meg válaszokat
szolgáltatni, hogy a jugonosztalgia hogyan funkcionál marketingstratégiaként
(VUKČEVIĆ 2014).
A személyi kultusz és Jugoszlávia
folytonosságának fenntartását szolgálta Tito szülőhelye, a horvátországi
Kumrovec település és halála utáni sírhelye, a belgrádi Virágház (RADOVIĆ 2011;
153). Az 1991 és 1995 között zajló, utoljára Bosznia-Hercegovinában záruló,
délszláv háború azonban megváltoztatta az emlékezési formákat, s ahogyan arról
már szó volt, a nacionalista beállítódás került domináns szerepbe. Ugyanakkor,
jóllehet marginális szerepben, de korunk volt jugoszláv társadalmában jelen van
a jugonosztalgia, a háborúval elpusztított ország iránti vágyakozás, amely
viszont, egyes értelmezések szerint, utolsó óráit éli (ALIĆ 2012; 5).
Kialakulását Titóval és az egyedi jugoszláv szocializmussal hozzák
összefüggésbe, amely, habár átvette a szovjet mintát, annál jóval
liberálisabban irányított (ALIĆ 2012; 5). Felmerül az a megközelítés is, hogy a
délszláv háborúval záródó jóléti szocializmust követő, napjainkig tartó
átmeneti időszak nem hozott felszínre új lehetőségeket, túlélési stratégiát, ideált,
s ezért találja szembe magát a kutató a visszafordulással (SPASIĆ 2012; 578).
Titót tisztelői enyhe diktátornak s olyan apafigurának tekintik, aki óvja az
embereit, és nem kíméletlen az ellenállókkal szemben (ALIĆ 2012; 5), népszerű a
fiatalok körében, akik már nem éltek Jugoszláviában, látogatják a mauzóleumát
(ALIĆ 2012), mely megítélésem szerint összefügg azzal, hogy a családi
szocializáció során is pozitív színben tűnik föl a marsall.
Alenka Bartulović szarajevói
életútinterjúiban megjelenik a „normális élet” (BARTULOVIĆ 2013; 394)
kategóriája, mely más kutatók publikációiban is feldereng (ALIĆ 2012; 6, SPASIĆ
2012; 577). A legtöbb helyen a jugonosztalgia úgy kerül felszínre, mint
egyfajta bánkódás az anyagi jólét, a szociális biztonság, a széles körű
munkahelyi elhelyezkedési lehetőségek, az ingyenes egészségügy és oktatás
elvesztése végett, s Spasić elemzésében kiemelésre kerül még a morális
univerzum elvesztésének hiánya is, amiben az emberek autonóm morális
szubjektumok formájában létezhettek (SPASIĆ 2012; 577). A kutatók egyetértenek
abban, hogy a jugonosztalgikus diskurzusokban felszínre kerülő Jugoszlávia
sohasem létezett, s inkább egyfajta vágyat fejez ki, a jobb idők, politikai
vezetők és rendszerek iránti vágyakozást (VELIKONJA 2010; 171–173). A jelen
kontextusából visszatekintés a múltba, a jelennel szemben megfogalmazott
kritikák egyik kifejezési formája, ugyanakkor ez egyszerűsítésnél jóval
komplexebb, s helyenként eltérő formájú jelenséggel van dolgunk, melynek
vizsgálata – a vajdasági magyar társadalom körében – még csak most vette
kezdetét.
IRODALOM
BARTULOVIĆ, Alenka (2006): Nationalism in
the Classroom: Narratives of the War in Bosnia-Herzegovina (1992–1995) in the
History Textbooks of the Republic of Srpska. Studies in Ethnicity and
Nationalism, 6. 51–72.
BARTULOVIĆ, Alenka (2013): »Nismo vaši!«
Antinacionalizem v povojnem Sarajevu. Univerza v Ljubljani, Filozofska
fakulteta, Ljubljana
BARTULOVIĆ,
Alenka (2015): O „bosanskom mentalitetu”: od distanciranih opažanja do
antinacionalističkih praksi. Narodna umjetnost, 52. 2. 53–68.
BELAJ, Marijana (2008): „I’m not religious
but Tito is a God”: Tito, Kumrovec, and the New Pilgrims. In Margry, Peter Jan
(ed.): Shrines and Pilgrimage in the Modern World. New Itineraries into the
Sacred. Amsterdam University Press, 71–94.
CSORBA Béla (1994): A lábadozástól az
elsorvadásig. Regio, 5. 1.
DEMETER Attila (2002): Nemzet és politika. Regio,
4. 52–58.
ĐERIĆ, Gordana (2010): Postkomunistička
izgradnja sećanja. Između „velike priče” i (dnevno)političkog mita. Etnoantropološki
problemi, 5. 3. 99–116.
DIECKHOFF, Alain (2002): Egy megrögzöttség
túlhaladása – a kulturális és politikai nemzet fogalmainak újraértelmezése. Regio,
4. 7–23.
FEISCHMIDT Margit (2010): Megismerés és
elismerés: elméletek, módszerek, politikák az etnicitás kutatásában. Etnicitás.
Gondolat–MTA Kisebbségkutató Intézet, Budapest
GORUNOVIĆ, Gordana (2014): Usmena istorija
SFRJ i virtuelna sećanja na omladinske radne akcije. Etnoantropološki problemi,
9. 49–67.
KLEIN András (1996): Körkép a balkáni
nacionalizmusról. Regio, 2.
KOVAČEVIĆ,
Ivan–TREBJEŠANIN, Žarko–ANTONIJEVIĆ, Dragana (2013a): Teorijsko-pojmovni okvir
za proučavanje nostalgije. Antropologija, 13. 9–26.
KOVAČEVIĆ,
Ivan–TREBJEŠANIN, Žarko–ANTONIJEVIĆ, Dragana (2013b): Metodološki okvir
proučavanja nostalgije i životnih priča. Etnoantropološki problemi, 4. 945–963.
KULJIĆ, Todor (2010): Tito.
Sociološkoistorijska studija. Gradska narodna biblioteka Žarko Zrenjanin,
Zrenjanin
KULJIĆ, Todor (2011): Sećanje na titoizam.
Čigoja, Beograd
MIJIĆ, Emilija
(2011): Yugostalgija: sećanje i materijalna kultura socijalizma kao okvir za
konzumiranje sadašnjosti. Etnoantropološki problemi, 3. 763–782.
RADOVIĆ, Srđan (2011): History, Memory and
representation’s of Jajce’s heritage – A biography of a town revisited. Ethnologia
Balkanica, 143–158.
SIMEUNOVIĆ
BAJIĆ, Nataša (2012): Jugonostalgija kao istraživački koncept istorije
komuniciranja: moguće perspektive istraživanja. Etnoantropološki problemi,
127–141.
SPASIĆ, Ivana (2012): Jugoslavija kao mesto
normalnog života: sećanja običnih ljudi u Srbiji. Sociologija, 54. 4. 577–594.
VÁRADI Mónika Mária–ERŐSS Ágnes (2013):
„Kulturálisan vagyunk magyarok, mentalitásban szerbek vagyunk szerintem, igen.”
Magyarországon élő vajdasági magyar migránsok és a jugóbuli. Tér és Társadalom,
2. 55–76.
VELIKONJA, Mitja (2010): Titostalgija.
Biblioteka XX vek, Beograd
VUKČEVIĆ, Jovana (2014): Commodification of
the collective memory: yugonostalgia as a marketing strategy. Master thesis.
(Forrás: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/137189/?lang=en 2017. november
20.)
2 Lásd még az angol nyelvű összefoglalóban (BARTULOVIĆ 2013; 449).
3 Alenka Bartulović a nacionalizmus és az antinacionalizmus tárgykörébe tartozó
kutatásai mentén a balkanizmus, az elképzelt Balkán és az első világháború,
illetve az előbbivel összefüggésben Gavrilo Princip emlékezete kapcsán tartott
előadásokat 2018 szeptemberében.
4 GRIGOROVA–MINCHEVA, Lyubov (1995): Comparative Balkan Parlamentaris. International Center for Minority Studies and Intercultural Relations, Sofia.
5 A német származású amerikai politológus, Hans Kohn erősítette e
megkülönböztetést. Idézi DIECKHOFF 2002; 7.
6 A megkülönböztetés Friedrich Meinecke kulturális nemzet (Kulturnation) és
politikai nemzet (Staatsnation) szembeállításáig nyúlik vissza (DIECKHOFF 2002;
7).
7 Implicit utalás történik itt a bosnyákokra, akikre a korábbi háborúk során nem
tudtak ellenségként tekinteni a szerbek, ugyanis a török uralom alatt a szerbek
egy jelentős része vette föl az iszlám vallást (BARTULOVIĆ 2006; 61) és vált
később a bosnyák etnoníma hordozójává.
8 A daytoni megállapodás szövegét angol nyelven lásd: http://www.grotius.hu/doc/pub/VKETDN/2011_175_a_daytoni_megallapodas.htm
(2019. január 23.).
9 Antifašističko vijeće narodnog oslobođenja Jugoslavije – Jugoszláv Antifasiszta Népfelszabadító Tanács.
Eredeti megjelenés: FEHÉR Viktor: Nacionalizmus és jugonosztalgia a volt Jugoszlávia területén és Vajdaságban (tanulmány) = Híd, 2019/6., 106–117.
Létrehozva: 2019.11.13.