A táj Szenti Lilla képzőművészetének
egyik alapvető témája. Térábrázolásai mellőzik a perspektívát, főként
absztraháló folyamatok szolgálatában állnak. Mélységek helyett sávok alakítják
a kompozíciót. Tájai néhol a különböző
anyagokkal való kísérletezés közegei, a tus vékony rétegeit a textil, az
áttetsző műanyag, valamint a dekollázs agresszív felületei tagolják.
Azon fiatal alkotók szűk körébe
tartozik, akik már jól felismerhető kézjeggyel rendelkeznek. Miniatúrái
kompozícióit erőteljes vonással osztja fel lenti és fönti szférákra. Ez a
sajátos mozdulat számos kiskép után sem válik mechanikussá vagy görcsössé,
mindig könnyed és spontán marad.
Világosra és sötétre redukált
kompozíciói erőteljes asszociációs készséget igényelnek, intelligens,
esztétikailag rendkívül érzékeny szemlélőt követelnek. Radikálisan leegyszerűsített,
képzőművészeti alapelemekből álló munkái teljes bizonytalanságban hagyják a
tapasztalatlan szemlélőt. Erősen absztraháló alkotói folyamatának alapvető
törekvései közé tartozik, hogy a legkevesebb képzőművészeti elem segítségével
hozzon létre magas művészeti kritériumoknak megfelelő alkotást. A
tájsorozatokat részben az a teremtő kíváncsiság hívta életre, amely a
festékanyag különböző alapokon való viselkedését szeretné tanulmányozni.
A kognitív metaforaelméletek szerint
az emberi képzelet az elvont alkotóművészet produktumait a testi és környezeti
metaforák köré építi. Így az alul elhelyezett nehéz és sötét rész a föld
képzetét, a felső, világos és könnyű sáv pedig a levegő érzetét kelti bennünk.
Alapfeltételezéseink szerint tájakat
látunk, mivel a művész is ezen fogalmak mentén határozza meg a munkáit, saját
értelmezésünket pedig hajlamosak vagyunk a művész identitásához kötve
kialakítani. Pedig semmi sem igazolja, hogy kizárólag szülőföldünk, a Vajdaság
természeti képződményei ezek. Az élővilág kidolgozatlansága nem ad egyetlen
viszonyítási pontot sem, amely geográfiai távlatokat szabna.
Mikro- és makrovilág egybecsengésének
játéka, hogy dimbes-dombos helyszínek és madártávlatok kapcsolódnak bennük
össze.
A tájak, ha az ember által felfedezett
környezetként is kezeljük őket, idegenségérzetet keltenek bennünk, mivel nem az
ismert működésfolyamatait tükrözik. A hólyagos dombok és a zöldet
sugárzó földek a tudományos fantasztikum által újonnan felfedezett földöntúli,
cseppfolyós halmazállapotú szférák is lehetnének.
Tájképei romantikaparódiák is. A
regényes hegycsúcsok és sűrű fenyőerdők ellenében illanékony vagy sötét és
lápos, meddő tereket alkot, amelyek pillanatnyi különbségekkel sűrűsödnek és
cseppfolyóssá válnak. A romantikát nemcsak vizualitásában, hanem
szellemiségében is csúfolja.
Tusképeit nem egymagukban,
elszigetelve, hanem a sorozat többi darabjához viszonyítva, mozgóképszerűen
kell szemlélni. A kompozíció szinte mindig ugyanolyan arányok mentén építkezik.
Az ismétlődés törékeny harmóniáját zúzzák darabjaira az egymás közötti apró
eltérések, oldások és sűrítések, a remegés és a robbanás képzete. Néhol egy
elvékonyodó sárga vonal a fénysebesség irdatlan gyorsaságát viszi a rezgő
tájakba. Feloldódik az általánosan elfogadott nézet, mely szerint a tájképek
vizuálisan főként statikusak, a természet lassú változásának közegei lehetnek,
ezzel szemben Szenti Lilla munkái folyamatosan elszenvedik a mozgást és a
sebességet.
A fellelhető perspektívák a filmművészet
kezdetleges kameramozgásait alkalmazzák. A látkép süllyed és emelkedik, jobb és
bal felé tolódik el, ezáltal a gyújtóponttól való hajszálnyi eltérések finom
izgalma jön létre.
Sok szemlélő abba a hibába esik, hogy
Szenti Lilla munkáit Tarr Béla és Krasznahorkai László Sátántangójának
lassú látképeivel veti össze. Az egyetlen aspektus, amely Szenti Lilla munkáit
a Tarr-filmek jeleneteihez hasonítja, az a színek hiánya. A képeken kidolgozott
vizuális világ néhol valóban sötét és nehéz, de távol áll tőlük a
mozdulatlanság, mivel remegnek és magukba roskadnak, de ez a pillanat a
szétvetülés előtti másodpercnyi stáció csupán. Miniatúrái és nagyobb méretű
képei sem tűrik meg magukban az organikus képződményeket – ellenben a filmmel.
Az ember, mint a tájakat megalkotó én, egy másik alkotói fázisban
érvényesül.
Sorozatai olyan nemzetközi és hazai
képzőművészek poétikáit gyűjtik magukba, mint Mark Rothko, Szűts Miklós vagy
Penovác Endre.
A tér élménye Szenti Lilla készülő
életművének jelentős témája. Fő érdeme, hogy a hatalmas hagyománnyal rendelkező,
ám elévülő tájfestészetet műveli. Képei megfelelnek a magas művészi ízlésnek,
főként egy szűk, hozzáértő réteghez szólnak. Meg kell becsülnünk tevékenységét,
mivel állandó értékeket képvisel, és nem múlékony képzőművészeti
divatirányzatoknak szeretne megfelelni.
Eredeti megjelenés: LÁBADI Lénárd 2017. Remegés. Szenti Lilla tájábrázolásairól (esszé) Híd, 5., 77–78.
Létrehozva: 2017.05.01.