Varázsliget – így hívják a falut, ahol a Kecskefül játszódik. Kétszer kellett megnéznem, biztosan jól olvastam-e, amikor a szövegben láttam. Ez a közhelyes, sőt, giccses helységnév sehogyan sem illik egy fájdalmasan realisztikus, a szociografikus ábrázolástól sem berzenkedő író regényébe. Gondoltam legalábbis, amíg rá nem leltem a térképen Varázsligetre a Dél-Bánságban, a fehértemplomi körzetben, ahonnan Vladislava Vojnović is származik. Ezen a mesébe illő nevű településen él tehát főhősünk, Stojanka, a vajákos öregasszony, aki persze valójában se nem vajákos (noha bizonyos esetekben szívesen hiteti el ezt magáról), se nem öregasszony (mindössze hatvankét éves, hiába néz ki többnek és tűnik dzsalopának, vagyis vén csotrogánynak), csak nő, anya és nagymama, ennek minden nyűgével és örömével. Csontkovácsolásból jut némi jövedelemhez, amit időnként szarvasgomba-ásással és nyúlvadászattal egészít ki, a falubeliek ezért boszorkánynak hiszik, pedig csupán egyetlen célja van: menni, mint a šnelcug, és közben felnevelni a fiáék által ráhagyott unokáit. Hát igen, csupa közhely és giccs, kész szerencse, hogy az élet, a sors vagy az Isten, hívja, ki hogy akarja, nincs tekintettel arra, mi számít megfelelő nyersanyagnak a szépirodalom számára. Ahogyan egyébként a szerző sincs, erre néhány fejezetnyi ironikus kiszólásában hivatkozik: egy kortárs regény ugyanis nem kezdődhet azzal a szóval, hogy hajnalhasadás; nem lehet olyan női elbeszélője, aki nem hazudik; és végképp nem játszódhat falun. Találják ki, igaz-e ezek bármelyike a Kecskefülre!
Stojanka neve azt jelenti, szilárd, és ő,
miként a nagymamája, akiről elnevezték, ennek megfelelő funkciót tölt be a
családjában: a gyökérzetet biztosítja, az erőt, ami a földben tartja a
történelem viharai által megtépázott, düledező fát. Márpedig viharokból
errefelé kijutott a második világháború után született generációknak. Stojanka a
huszadik születésnapján a belgrádi egyetemista tüntetések sodrában találja
magát. A tette nem lázadás, nincs mögötte ideológia, politika vagy
elhivatottság, egyszerűen csak tanult a nagymamája kecskegidáról és farkasról
szóló meséjéből. Azt, hogy mindig a nyáj közepén kell maradni. 1968. június 3-a
van, illatoznak a hársak, ő pedig szerelmes, méghozzá a vörös burzsoázia egyik
bokszüdvöskéjébe, a vele együtt fizioterapeutának készülő Zoranba. A tömegben
hányinger kerülgeti, de azért segít egy ájulás közeli állapotban lévő, Arsenije
nevű idős úrnak kikecmeregni a tüntetők közül. Később aztán róla nevezi el a
gyermekét, hiszen az ő szavai döbbentik rá, hogy várandós. Az egyetlen, amit
tud, hogy nem akarja a senjaki villába beköltöző parasztlány életét élni. Kiválik
tehát a nyájból, az outsider-létet választja, a mesei Szenvedke maszkja mögé
rejtőzik, és később róla nevezi el terméketlennek vélt kecskéjét is.
A 68-as nemzedék szabadosságba torkolló
szabadságvágya így vált át nála önkéntes mártírságba: hazautazik a szülőfalujába,
és a nagymamája tanácsára feleségül megy a kőműves Radoslavhoz, azután pedig
reménykedik, hátha megszereti. Ezt azonban nehezíti, hogy a férje részeges, és
hogy Arsenije tízéves korában, egy vakbélműtét kapcsán kiderül, hogy egyikük
vércsoportja sem egyezik a fiúéval. A dolgot egy ügyvéd simítja el, aki azt
hazudja Radoslavnak, hogy a gyerek akár a Goli otokon elvérzett anyai nagyapja
nullás vércsoportját is örökölhette. A gyanú viszont még több muníciót biztosít
a férfinak ahhoz, hogy kedvére verje Stojankát, míg Arsenije el nem éri azt a
kort, hogy vasvillával szorítsa a falhoz erőszakos apját. Egyetlenegyszer nem
képes megvédeni az édesanyját: amikor az huszonhárom éves korában egy baltával
két helyen eltöri a lábát, hogy felmentsék a kötelező sorkatonai szolgálat
alól, az apja pedig közben beront a fészerbe, és úgy ellátja a felesége baját,
hogy megrepednek a bordái és a kulcscsontja. „Az élet fáj, fiam. A halál nem
fáj” (59) – rándítja meg a vállát Stojanka, és amikor a férje beáll önkéntesnek,
kér egy beutalót a verseci gyógyfürdőbe, a lányának azt mondja, hogy jól
kiáztatja magát, azután leutazik Radoslavhoz a frontra, és egy M48-assal öt
méterről mellbe lövi.
Miután Szlovénia kilép a laza föderációból,
Stojanka is kiszabadul: a délszláv háború az ébredést hozza el neki egy majdnem
negyed évszázadig tartó rémálomból, a házasságából. A kilencvenes évek a
háborús hátország megváltozott viszonyaival és a kétezres évek Arsenije és a
felesége, Svetlana Ausztriába való elvándorlásával az előző időszakhoz képest a
friss levegőt jelentik a számára. Különben is, „akik egész életüket a lét
peremén töltik, akiknek mindig rossz, azoknak soha nem annyira rossz a
krízishelyzetekben, mint azoknak, akiknek előtte jobban ment. A szegény
embernek mindegy, hogy bomba vagy eső hullik” (54).
Új nap, új nafaka, mantrázza Stojanka,
amit a faluba vetődött, Boszniából menekült tanítónőtől hallott. És tényleg:
mindig más kihívás következik, és neki egyetlen feladata van, hogy felnevelje
az unokáit, a tizennégy éves Sofiját és a nyolcéves Stevant. Ha
pszichologizálni akarnánk, nevezhetnénk ezt öncsalásnak is, de vészterhes időkben
nem szokás hosszadalmas lélekelemzéseket végezni. Olyankor a túlélésre játszva
kell cselekedni, Stojanka pedig az élete nagyobbik részét ezzel tölti. Lételeme
a harc, állandóan küzd, nem csupán a felénk néphagyománynak számító
patriarchátussal, hanem a gonoszsággal, a kicsinyességgel meg a képmutatással
is. Kisszerű hérosza azonban a külvilág, sőt a családja szemében is
félelmetessé avatja. A regény elején egy gyerekrajzot látunk az asztalon
felejtve: „Az ő házukat ábrázolja, színesben, mellette az unokái nagyobbak,
mint a fia és a menye. Ő maga, Stojanka feketében, hatalmasan, mindenki fölé
magasodva. Nem pusztán hatalmas, de valahogy mindent elborít a feketesége”
(21). Ez a feketeség rémiszt el minden körülötte élőt attól, hogy jobban
megismerje, emiatt old kereket Amerikába a lánya úgy, hogy tizenhét évig nem
hall felőle, emiatt kerülik még a Skype-beszélgetést is a fiáék. „A férfiak, de
a nők is, aligha tanulnak meg valamit az előző nemzedéktől. Az eggyel idősebb
nemzedék elnyom. […] Vagy láthatatlanok. Mint Stojanka szülei” (140).
Ami Stojankát megkülönbözteti a szintén
nemzedéktárs Vadásztól, akit először a nyúlcsapdánál pillant meg, és akit a
Hágai Törvényszék körözőlevelén lát viszont a tévében, hogy képes magát kívülről
megfigyelni, a viselkedése kongruens, nem keres mentséget a tetteire. A tetőjavításra
kényszerített, fogvatartója által Ionnak hívott Vadász – akit a Traianus
császáréhoz hasonló kecskefüle buktat le, ebből a jellegzetes testrészéből
ismer rá ugyanis a menekülő háborús bűnösre Stojanka – disznóólbeli rabságában
ugyan alig szólal meg, de kevés beszédéből is kitűnik, hogy igaz rá, ami a
könyv mottójául választott Borislav Pekić-idézetben foglaltatik: „Ha valaki az
országa, a pártja, a mozgalma, az eszméje iránti szerelmet elvben a róla szóló
igazság fölé helyezi, legyen az akármilyen, az nem igazi hazafiság, és ő nem
igazi harcosa az eszmének. Hanem alibi után kutató erkölcsi nulla.” Amíg át nem
adják őt a hatóságoknak, a Vadász továbbra is háborúzik, hiába nincsenek már
hadszínterek, a fejében mégis dúlnak a harcok, márpedig – ahogyan Stojanka
elmagyarázza a gyerekeknek – „a háborút az nyeri meg, aki több ellenséges
katonát öl meg, és akkor magától abbahagyja. Már nem gyilkol tovább. Aki pedig
katonákat is meg civileket is öl, és nem tudja, mi az elég, hanem másoknak kell
őt megállítania, na, az veszíti el a háborút, még akkor is, ha ő az erősebb”
(139).
Egy, a kötetben is megelevenedő történet
szerint Ludwig Wittgenstein egy ízben az urbánus közeg és a hiúság elől
menekülve falura költözött, és azt írta onnan tanítómesterének, Bertrand
Russelnek, hogy a falusiak gonoszak. Russel pedig azt válaszolta neki: „Minden
ember gonosz.” Stojankának is ez a jelmondata, mégsem mondható megkeseredett
embernek: hiába a sok rosszindulat, bosszúvágy és bűnbánat, mindig olyan
tudatossággal és valamiféle karneváli humorral kezeli az érzelmeit, mintha
csontkovácsként nemcsak a test, hanem a lélek titkait is kiválóan értené.
Akárhány bálvány is dőljön le körülötte, alapvető attitűdje nem változik, a
tragédiákban komikus elemeket leleplező mosolya továbbra is az arcán ül.
Vladislava Vojnović írói bravúrja, hogy egy ilyen, a kataklizmák közepette is
bölcs asszony portréját képes volt hitelesen megformálni. Ezáltal pedig
megértette az én generációm képviselőivel, hogy talán az az abszurdba hajló
világ, amelyben a nagyanyáink élni kényszerültek, és amelyet ők normálisként
fogadtak el, mégsem volt olyan kártékony, hiszen az emberségesség olyan
dimenzióit nyitotta meg, amelyek nélkül ma aligha boldogulnánk. Ők tették
számunkra otthonossá ezt a helyet, minden banális szörnyűségével együtt.
Ahogyan Stojankának, úgy nekik is kijár a happy end lehetősége. Ha máshogy nem,
általunk.
Eredeti megjelenés: BERÉNYI Emőke: Happy end a disznóólból (Vladislava Vojnović: Kecskefül) (kritika). = Híd 2018/5., 88–92.
Létrehozva: 2018.05.01.